— Suvi Reijonen

Sumuvuori ryhmäpuheenvuorossa: Suomen pidettävä kiinni kehitysyhteistyön prosenttitavoitteista

Vihreiden politiikan tavoitteena on ympäristönsuojelun, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja onnellisuuden edistäminen.

- Vihreät ovat hyvin huolissaan tahdista, jolla Suomi löntystelee kohti YK:n ja EU:n kehitysyhteistyötavoitteita. Ei voi olla niin, että myötätuntomme maailman köyhiä ja nälkäisiä kohtaan herää vain äkillisten katastrofien kohdalla, mutta suljemme silmämme valtavasti suuremman ihmisjoukon jatkuvalta äärimmäiseltä köyhyydeltä ja aliravitsemukselta, kansanedustaja Johanna Sumuvuori totesi valtiontalouden kehyksiä käsittelevässä Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa 20.5.

Vaikka kehitysyhteistyömäärärahat nousevat euromääräisesti, Vihreät katsovat, että tiukempi sitoutuminen myös prosentuaalisiin tavoitteisiin on välttämätöntä. Hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus varmistaa määrärahakehityksen, joka vie Suomea kohti YK:ssa asetettua 0,7 prosentin kehitysyhteistyömäärärahojen tasoa.

- Tämän hetkisellä vauhdilla emme saavuta edes Euroopan unionin kehitysyhteistyömenojen määrärahatasoa eli 0,51 prosenttia bruttokansantulosta vuoteen 2010 mennessä. Vihreä eduskuntaryhmä vaatii, että pidämme tosissamme kiinni kansainvälisistä sitoumuksista. Prosenttitavoitteiden saavuttamiseksi kehitysyhteistyörahoja on tarkasteltava kehysmenettelyn ulkopuolella.

Sosiaaliturvan uudistamiselle tarvitaan monivuotinen rahoituspaketti

Vihreille yksi tärkeimpiä tavoitteita on hyvinvointiyhteiskunnan kehittäminen. Suomalaisen yhteiskunnan perusturvan rakenne ei ole enää nykymaailmasta ja sen taso on jäänyt jälkeen muista Pohjoismaista. On syytä olla vakavasti huolissaan siitä, että sosiaalinen eriarvoisuus ja köyhyys ovat lisääntyneet aikana, jolloin käytettävissä olevat varat ovat kasvaneet kaikissa tuloluokissa.

Hallitus tekee merkittäviä, ihmisten arjessa tuntuvia parannuksia muun muassa opintotukeen ja minimiäitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahoihin sekä sairauspäivärahoihin. Tästä huolimatta Vihreiden suunnalta kohdistuu suuria odotuksia Sata-komitean sosiaaliturvan uudistustyöhön.

- Vihreät linjaavat, että köyhyyttä, byrokratiaa ja lannistavuutta vähentävä perusturva saa maksaa, ja sille on rakennettava useamman vuoden kestävä rahoituspaketti. Kannatamme sosiaalimenojen osuuden kasvattamista bruttokansantuotteesta. Kuten valtiovarainvaliokunta linjaa mietinnössään, sosiaaliturvauudistuksen aloittaminen edellyttää voimavaroja jo kehyskauden aikana, Johanna Sumuvuori totesi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa.