— Suvi Reijonen

Vihreät: Vapo yrittää viherpestä turvedieseliä

Vihreät vaatii turpeenkäytön vähentämistä

Vihreät ei hyväksy Vapo Oy:n yritystä osoittaa turvedieselin olevan ilmaston kannalta myönteinen ratkaisu. Vihreät muistuttaa, että kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n luokituksen mukaan turpeen päästöt ovat suuremmat kuin kivihiilen - myös polttonesteen raaka-aineena.

Myös kotimaisen tutkimuslaitoksen VTT:n mukaan tarvitaan jopa 300 vuoden tarkastelujako ennen kuin kuivatetulta turvesuolta peräisin olevasta turpeesta tehdyllä dieselillä päästäisiin 35 prosentin päästövähenemään verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Tämä vähenemä vaaditaan, jotta liikennepolttonestettä voidaan pitää EU-kriteeristön mukaan uusiutuvana.

- Vapo käyttää VTT:n tutkimusta härskisti hyväkseen ja tulkitsee sitä tietoisesti väärin yrittäessään viherpestä turvedieselin näyttämään ilmaston kannalta edullisessa valossa, toteaa Vihreiden varapuheenjohtaja Mari Puoskari.

Vihreät huomauttaa, että ilmastonmuutoksen kannalta lähimmät kymmenet vuodet ovat ratkaisevia. Esimerkiksi EU-komission direktiiviehdotuksessa biopolttoaineen päästöjen tarkastelujakso on nykyisellään 20 vuotta.

Ilmastopolitiikan näkökulmasta jo 50 vuoden tarkastelujakso on erittäin haasteellinen. Ilmastopäästöt on käännettävä laskuun vuoteen 2015 mennessä ja niitä on vähennettävä jopa 85 prosenttia vuoteen 2050 mennessä vuoden 2000 päästötasosta.

Vapo omistaa paljon soita ja muutos tarkastelujaksossa avaisi laajat mahdollisuudet turpeen lisäkäytölle. - Lyhytnäköisistä kansallisista syistä tapahtuva turvedieselin voimakas edunvalvonta asettaa kyseenalaiseen valoon Suomen sitoutumisen ilmastonmuutoksen torjuntaan. Jo tällä hetkellä lisääntyvä turpeen käyttö aiheuttaa sen, että vastaavasti muualla on päästöjä vähennettävä enemmän. Ilmastotavoitteiden takia turpeen käyttöä on ennemmin tai myöhemmin vähennettävä olennaisesti. Helpoiten se tapahtuisi lisäämällä maakuntien voimaloiden puunkäyttöä, korostaa Vihreä kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Janina Andersson.

Vihreät muistuttaa, että suot ovat yksi harvoja ilmasta hiiltä pitkäaikaisesti sitovia prosesseja. Hiilen vapautuminen suosta esimerkiksi ojittamalla suot tai polttamalla turve kääntää prosessin päinvastaiseksi. Ilmastonmuutoksen torjumiseen suot ovat luomumenetelmä, jota Vihreiden mielestä kannattaa vaalia.