— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluekokous: Burman auttamiseen on löydettävä keinot

Burmalaiset tarvitsevat kansainvälisen yhteisön apua. Maata hallitseva sotilasjuntta on vaikeuttanut kansainvälisten avustusjärjestöjen ja kriisiavun pääsyä alueelle. Käsillä on paheneva inhimillinen katastrofi.

YK on arvioinut, että Burman hirmumyrskyn tuhoalueella yhdeksän uhria kymmenestä on yhä vailla apua. Avustusjärjestö Oxfam pelkää, että uhriluku voi nousta jopa 1,5 miljoonaan, jos tuhoalueella puhkeaa kolera- ja punatautiepidemia.

Kansainvälisellä yhteisöllä on juridinen velvollisuus puuttua kansanmurhiin. Elintärkeän avun saannin estäminen ja kuolemanvaarallisille epidemioille altistaminen on yhtä julmaa kuin väkivallan aktiivinen käyttäminen Siten kansainvälisellä yhteisöllä on moraalinen velvollisuus auttaa myös luonnonkatastrofien uhreja.

Vihreiden puoluekokouksen mielestä Burman kansalaisia on autettava sotilasjuntan vastustuksesta huolimatta. Ellei juntta päästä apua alueelle, yli miljoona ihmistä on hengenvaarassa.

YK on vihdoin reagoimassa tilanteeseen pitämällä hätäkokouksen Burman tilanteesta. Suomen on oltava aloitteellinen, jotta EU ajaisi kokouksessa avun nopeaa perille saamista. Burman auttamiseen on löydettävä keinot.

Burmaan tarvitaan pikaisesti lääke-, ruoka- ja muuta katastrofiapua. Lisäksi naapurimaiden kykyä auttaa Burmasta tulevia pakolaisia tulee tukea.

Burmasta ei saa tulla seuraava kansainvälisen yhteisön kyvyttömyyden symboli.