— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluekokous seurattavissa verkossa

Vihreät kokeilee Mikkelin puoluekokouksessa 17-18.5. reaaliaikaista verkkoseurantaa, jonka ansiosta kansalaisilla on mahdollisuus nähdä, kuulla ja kokea avoimesti, mitä Vihreiden puoluekokouksessa tapahtuu.

Kokousta voi seurata osoitteessa www.vihreat.fi/live muun muassa videokuvan, valokuvien, pikaviestien ja blogimerkintöjen välityksellä. Tapahtumia, esimerkiksi laajaa poliittista keskustelua, seurataan pystytysvaiheesta loppuun asti.

- Päämäärämme on kertoa verkon välityksellä, mitä kokouksessa ja sen ulkopuolella tapahtuu. On tärkeää onnistua sekä kokouksen asiasisällön että tunnelman välittämisessä, kertoo Vihreiden verkkotuottaja Vesa Saarinen.

Seuranta toteutetaan hyödyntämällä yhtäaikaisesti useita maksuttomia verkkopalveluita. Videoseuranta toteutetaan Yahoo! Live -palvelun avulla. Valokuvien välittämisessä apuna toimii Flickr, pikaviestejä naputellaan Jaikun välityksellä.

- Hyödynnämme valmiita verkkopalveluita monesta syystä. Ensimmäiseksi, pääsemme keskittymään sisältöön tekniikan viilaamisen sijasta. Toiseksi, emme olisi voineet toteuttaa kokouksen lähettämistä verkkoon millään maksullisella palvelulla, sillä verkkoviestintäbudjettimme on suuriin puolueisiin verrattuna kengännauhaluokkaa. Kolmanneksi, edellisestä huolimatta haluamme näyttää, että verkkoseurannan toteuttaminen ei vaadi suurta budjettia, vaan innovaatioita ja tahtoa. Toivottavasti sitä löytyy muiltakin puolueilta, Saarinen kertoo.

- Toki valmiiden verkkopalveluiden hyödyntämisessä on haittansakin. Esimerkiksi videoseuranta vaatii selaimeen uusimman Flashin, ja se aiheuttaa ongelmia monille Linux-käyttäjille. Olemme tästä kipeän tietoisia. Toivomme kokeilusta rakentavaa ja kriittistä palautetta, jotta voimme jatkossa parantaa palveluamme. Palautteesta on aitoa hyötyä, sillä kokeilu ei ole jäämässä yhden kerran ihmeeksi, Saarinen lupaa.

Puoluekokousseurantakokeilu on ensimmäinen osa Vihreiden laajaa verkkouudistushanketta, jonka tavoitteena on tuoda poliittiseen keskusteluun ja päätöksentekoon rohkeutta, iloa ja vuorovaikutteisuutta verkon välityksellä.

Seuranta osoitteessa www.vihreat.fi/live on toiminnassa 17-18.5.2008.