— Katja Alvoittu

Kasvi: Sähköautot enemmistön valinnaksi 10 vuodessa

Suomea on totuttu pitämään huipputekniikan maana, mutta sähköautojen edistämisessä olemme jäämässä pahasti kelkasta. Ruotsin ja Tanskan esimerkkiä seuraten Suomessa on ryhdyttävä panostamaan ympäristön ja ihmisten terveyden kannalta järkeviin sähköautoihin.

– Tavoitteeksi tulee ottaa, että enemmistö Suomessa myytävistä uusista henkilöautoista on 10 vuoden kuluttua sähköautoja, vaatii Jyrki Kasvi.

Sekä sähkö- että polttomoottorilla toimivat hybridiautot vähentäisivät jo nyt hiilidioksidipäästöt kaupunkiliikenteessä puoleen. Sähköverkosta ladattavat hybridiautot ovat tulossa markkinoille parin vuoden sisällä. Niissä pyritään 50 kilometrin ajomatkaan akuilla ja 15 minuutin latausaikaan.

– Autoilun verotus on porrastettava jyrkemmin päästöjen mukaan, ja vuotuinen 400–500 euron käyttövoimavero on välittömästi poistettava sähköautoilta, jollaisina verottaja pitää myös ladattavia hybridiautoja. Sähköautojen ja muiden vähäpäästöisten tekniikoiden suosion lisääminen on nostettava merkittäväksi tieliikenteen päästövähennyskeinoksi energia- ja ilmastostrategiassa, vaatii Kasvi.

Tanskassa valtio on luvannut sähköautoille sadan prosentin veronalennuksen. Yhdessä auto-, akku- ja latausverkkovalmistajien kanssa toteuttavan sähköautojen edistämisprojektin tavoitteena on saada Tanskaan sekä autoja että kattava latausasemien verkosto.

Ruotsissa Fortum on käynnistänyt Tukholman kaupungin kanssa hankkeen latausjärjestelmän rakentamiseksi kaupunkiin siihen mennessä, kun ladattavat hybridit tulevat markkinoille. Ruotsin hallituksen toimesta kaavaillaan voimakasta tukea sähköautoille ja sähköautoja palvelevan latausverkoston rakentamista koko maahan. Ruotsissa, samoin kuin Norjassa, sähköautoille annetaan merkittäviä verohelpotuksia jo nyt.

– Myös Suomessa valtion ja kuntien tulee pyrkiä tiiviimpään yhteistyöhön yritysten kanssa. Lisäksi kaupungit voisivat myöntää sähköautoille oikeuden ilmaiseen pysäköintiin, esittää Kasvi ja muistuttaa, että samalla vähenisivät hiukkaspäästöistä johtuvat terveysongelmat sekä liikenteen meluhaitat. 

Sähköautojen käyttöönottaminen nostaisi sähkönkulutusta, mutta lisäys olisi varsin maltillinen: puoli miljoonaa sähköautoa käyttäisi vain kaksi ja puoli prosenttia Suomen nykyisestä sähkönkulutuksesta. Tämä sähkö voidaan tuottaa uusiutuvilla energialähteillä.

Jaa sivu: