— Suvi Reijonen

Laturi: Junalippujen hinnat opiskelijahintojen tasolle

Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi pitää junamatkustamista Suomessa liian kalliina.

- Junalla matkustaminen esimerkiksi Seinäjoelle on kalliimpaa kuin autolla matkustaminen. Automatkailun hinnassa on toki huomioitava auton pidon kustannukset ja pääomakustannukset. Silti auton jo omistava tekee käytännössä vertailun junalipun ja polttoainekustannusten välillä, viikonloppuna Seinäjoen Provinssirockiin junalla matkustava Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi huomauttaa. Junalippu Helsingistä Seinäjoelle maksaa 44 euroa, kun vastaavan automatkan bensakulut ovat noin 42 euroa.

Laturi esittää perustettavaksi työryhmää joka selvittäisi, millä ratkaisuilla lippujen hintoja pystyttäisiin laskemaan.

- Ratkaisun hakemisen pitäisi olla ennakkoluulotonta, ja siihen pitäisi sisällyttää VR:n matkustajaliikenteen monopoliasema, VR:n toiminnan tehokkuuden selvittäminen sekä mahdolliset tariffituet.

Tavoitteena tulisi olla junalippujen hintojen selvä alentaminen. – Normaalien junalippujen hinnat pitäisi saada nykyisten opiskelijalippujen tasolle. Valtion on hyväksyttävä maltillisempi tuotto, koska yhteiskunta hyötyy siitä, että suurempi määrä ihmisiä valitsee auton sijasta junan. Junamatkustamisen lisääminen on yksi merkittävä tekijä ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Tänä kesänä opiskelijat eivät myöskään saa alennusta kesäaikaan myynnissä olevasta lomapassista. VR ei myöskään myönnä lainkaan opiskelija-alennuksia ulkomailla opiskeleville suomalaisille.

- Junalippujen opiskelija-alennukset olisi saatava myös ulkomaalaisille opiskelijoille, Laturi painottaa.