— Erkki Perälä

Laturi: Myös nuoret esiin kunnallisvaaleissa

Suomen väestörakenteen muutos on johtamassa tilanteeseen, jossa vaalit ja politiikka keskittyvät suurten ikäluokkien saamiseen vaaliuurnille. Samalla se johtaa tilanteeseen, jossa politiikka ja poliittiset keskustelut painottuvat vain suuria ikäluokkia kiinnostaviin asioihin.

- Vaarana on, ettei vaaleissa keskustella muiden kuin eläkeläisten ja lapsiperheiden asioista. Tällöin varsinkin nuorten asiat jäävät helposti täysin ulos keskustelusta lukuun ottamatta moraalista paheksuntaa ja rajoittavien sääntöjen luomista nuorille, toteaa Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi.

Viime aikoina keskustelu nuorten asioista on valitettavasti painottunut nuorten ongelmiin. Tärkeää olisi puhua myös siitä, miten kunnistamme ja kaupungeistamme saataisiin nuorisoystävällisempiä ja miten nuorille saataisiin lisää tiloja ja muita harrastusmahdollisuuksia.

- Ongelmat ovat mielestäni liioiteltuja. Esimerkiksi Tuska-festivaali on tunnettu vähäisistä järjestyshäiriöistään. Puhuminen pelkästään nuorten ongelmista on mielestäni väärin. Keskustelua pitäisikin käydä siitä, mitä voisimme tehdä ja kuinka voisimme parantaa nuorten elinolosuhteita. On myös tärkeää, että nuorilla on mahdollisuus oma-aloitteiseen toimintaan, jota ei ole jo valmiiksi säännöillä ja säädöksillä rajoitettu, vaatii Laturi lähtiessään kohti Tuska-festivaalia.