— Suvi Reijonen

Sinnemäki: Eläinkokeille vaihtoehtoja etsivä tutkimus tarvitsee oman keskuksen

Eläinkokeet aiheuttavat joka vuosi suurta kärsimystä tuhansille eläimille. Eläinkokeita korvaavat tutkimusmenetelmät kehittyvät kuitenkin nopeasti.

- Eläinkokeen pitää olla aina poikkeus. Vaihtoehtoiset menetelmät ovat jo nykyisellään säästäneet monen eläimen hengen. Eläinkokeita korvaavien tutkimusmenetelmien kehittämistä on edistettävä määrätietoisesti. Suomeen on perustettava Kansallinen vaihtoehtomenetelmäkeskus, jonka tehtävänä on eläinkokeettomien tutkimusmenetelmien edistäminen., Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki vaatii.

Anni Sinnemäki ja eduskunnan eläinsuojeluryhmän puheenjohtaja Tanja Karpela jättivät yhdessä muiden suurempien eduskuntapuolueiden edustajien kanssa kirjallisen kysymyksen keskuksen rahoituksesta ja perustamisesta.

Hallitusohjelmassa sitoudutaan eläinkokeiden mahdollisimman pieneen määrään ja korvaamiseen muilla menetelmillä. Myös Suomea sitovat eurooppalaiset koe-eläinsäädökset edellyttävät aktiivisia toimenpiteitä koe-eläinten määrän vähentämiseksi ja korvaavien menetelmien käytön lisäämiseksi. Eläinkokeisiin käytettyjen eläinten määrän vakiintuminen ei täytä annettujen sitoumusten vaatimuksia.

- Suomen on noustava eläinkokeita korvaavan tutkimuksen kärkeen. Euroopan unionin kemikaaliviraston perustaminen Helsinkiin tarjoaa hyvät mahdollisuudet eläinkokeettoman tutkimuksen edistämiseen koko unionin alueella. Vaihtoehtomenetelmäkeskus olisi luontevinta perustaa Tampereen yliopiston yhteyteen, jossa on jo paljon alan osaamista. Keskuksesta voisi kehittyä Suomeen alan tutkimuksen huippuyksikkö, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki toteaa.

Kirjallisen kysymyksen vaihtoehtomenetelmäkeskuksen perustamisesta allekirjoittivat Anni Sinnemäki (vihr.), Janina Andersson (vihr.), Tanja Karpela (kesk.), Lenita Toivakka (kok.), Marja Tiura (kok.), Christina Gestrin (r.), Paavo Arhinmäki (vas.), Pia Viitanen (sd.) ja Marjaana Koskinen (sd.).