— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus vaatii toimia rakennusalan harmaan talouden torjuntaan

Käänteinen arvonlisavero lisäisi verotuloja

Vihreiden puoluehallitus kannattaa syyttäjien ehdotusta rakennusalan harmaan talouden torjuntaan. Syyttäjät esittävät Helsingin Sanomissa (6.6.) julkaistussa kirjeessään ns. käänteistä arvonlisäveroa, jossa ostaja tilittäisi aina arvonlisäveron. Nykyisessä järjestelmässä aliurakoitsija maksaa veron ja tämä on tuonut rakennusalalle mittavan veronkierron ja järjestäytynyttä rikollisuutta.

- Valtio menettää tänäkin vuonna arviolta kahden miljardin verotulot. Käänteinen arvonlisävero on käytössä Ruotsissa, Saksassa, Hollannissa ja Itävallassa. Se on vähentänyt valtiolle koituvia verotappioita merkittävästi, sanoo kansanedustaja Erkki Pulliainen.

Vihreiden mukaan harmaaseen talouteen voi puuttua kahta kautta: joko uudistamalla järjestelmän tai lisäämällä talousrikoksiin erikoistuneita poliiseja. Vihreiden mielestä on helpompi uudistaa järjestelmää kuin antaa poliisitoimen paisua ja harmaan talouden rehottaa.

Puoluehallitus on erittäin huolestunut valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok) lausunnosta, että järjestelmän uudistaminen aiheuttaisi rakennusalalle kymmenien miljoonien investoinnit. Puoluehallitus huomauttaa, että valtion menetykset ovat vähintään kymmenkertaisia.

- Rehelliset yrittäjät ja tavalliset veronmaksajat kärsivät harmaasta taloudesta eniten. Rakennusalan perustaa ei saa nakertaa veronkierrolla. Hallitusohjelman maininta rakennusalan kilpailukyvyn toimivuuden huomioimisesta mahdollistaa suuretkin uudistukset, jos poliittista tahtoa löytyy, muistuttaa Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Kasvi.