— Erkki Perälä

Kasvi: Sormenjälkirekisteri vaarantaisi kansalaisten yksityisyydensuojan ja tietoturvan

Poliisiylijohtaja Mikko Paateron vaatimus kaikkien kansalaisten sormenjäljet käsittävän rekisterin perustamisesta rikkoo kansalaisten yksityisyydensuojaa sekä asettaa heidät alttiiksi vakaville tietoturvarikkomuksille ja identiteettivarkauksille.

- Meidän biometriset tietomme ovat tulevaisuudessa rahanarvoista tavaraa - paljon arvokkaampaa kuin meidän luottokorttimme numero ja tarkistenumero. Mutta luottokortin numeron voi aina vaihtaa, jos se joutuu vääriin käsiin. Sen sijaan sormenpäätään ei voi vaihtaa, kirjoittaa Vihreiden kansanedustaja Jyrki Kasvi blogissaan.

Suurin osa rekisterin sormenjäljistä saataisiin biometristen passien myöntämisen yhteydessä. Kaikki maat eivät ole kuitenkaan tällaista tietokantaa perustamassa.

- Sormenjälkien tai DNA-tunnisteiden sisällyttäminen biometristen passien RFID-siruihin ei edellytä passinhaltijoiden sormenjälkien keräämistä pysyvään tietokantaan. Riittää, että passin myöntäjä vertaa passissa olevaa sormenjälkeä passin haltijan sormenjälkeen, Kasvi jatkaa.

Suomi on liittynyt ns. Prümin sopimukseen, joka velvoittaa Suomen poliisiviranomaisia avaamaan sormenjälki- ja DNA-rekisterinsä myös muiden sopimusmaiden ja jatkossa kaikkien EU-maiden turvallisuusviranomaisille. Lähivuosina biometrisiin passeihin tallennetaan todennäköisesti myös DNA-tunnisteet, jolloin kaikkien suomalaisten sormenjälki- ja DNA-tiedot ovat paitsi Suomen myös muiden Prüm-maiden viranomaisten käytettävissä.

Jyrki Kasvin blogi: http://www.kasvi.org/index.php?id=5192