— Erkki Perälä

Laturi: Samaa sukupuolta olevien parisuhteen siunaaminen on lähimmäisenrakkautta

Evankelis-luterilaisen kirkon piirissä on käyty keskustelua siitä, pitäisikö kirkon siunata myös samaa sukupuolta olevien parisuhteita. Keskustelussa on otettu kirkon sisältä kantaa myös siunaamisen puolesta.

- Seksuaalinen suuntautuminen on synnynnäinen ominaisuus, ja sitä ei voi valita. Siksi Evankelis-luterilaisen kirkon olisi noudatettava kristinuskon tärkeintä arvoa, lähimmäisenrakkautta, ja siunattava myös samaa sukupuolta olevia pareja. Heidän hyvinvointinsa ei ole pois keneltäkään muulta, vaati Espoon Herättäjäjuhlilla vieraillut Laturi.

Eduskuntaan on tulossa syksyllä esitys samaa sukupuolta olevien parien perheen sisäisestä adoptiosta. Tämän esityksen hyväksyminen parantaa samaa sukupuolta olevien parien asemaa, mutta ei missään tapauksessa ole riittävä tasa-arvon kannalta.

Seksuaalinen suuntautuminen ei ole ihmisen vapaasti valittavissa, siksi seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat ihmisoikeuskysymyksiä. Tämän takia Suomeen olisi säädettävä sukupuolineutraali avioliittolaki, joka kohtelee sekä miehen ja naisen, että naisen ja naisen tai miehen ja miehen välisiä avioliittoja samalla tavalla.

- Toivon, että äänestettäessä sisäisestä adoptiosta, keskustan kansaedustajat, valitettavasta puoluekokouspäätöksestä huolimatta, kunnioittavat ihmisoikeuksia. Uskonnollinen vakaumus tai poliittinen mielipide ei oikeuta ihmisoikeuksien polkemista.