— Erkki Perälä

Vihreiden puheenjohtaja Cronberg tukee Vanhasta kevennysvaran kohdentamisessa pienituloisille

Pääministeri Vanhanen ilmoitti Turun Sanomien ja Väli-Suomen sanomalehtien haastattelussa, että tuloveroihin on tulossa hallitusohjelmassa mainittua suurempi kevennys. Vihreät kannattavat Keskustan kanssa veroalen kohdentamista pieni- ja keskituloisille sekä tukevat Vanhasen näkemystä ruuan arvonlisäveron alennuksen toteuttamisesta vasta lokakuussa.

- Hallitusohjelman ylittävien veronkevennyksien määrästä pitää kuitenkin vielä keskustella erikseen hallituksessa, toteaa Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Tarja Cronberg.

Veropäätöksiä tehdään nyt tilanteessa, jossa inflaatio on nopeaa ja talouden kasvuvauhti hidastumassa. Vihreiden mielestä hyvä työllisyystilanne ja korkeat palkankorotukset vahvistavat ostovoimaa, joten kasvua ei tarvitse vauhdittaa tuloveroja keventämällä.

- Katsomme, että valtion tulisi tarvittaessa voida osallistua veronkevennyksillä seuraavaan palkkakierrokseen, josta on oletettavasti tulossa edellistäkin haastavampi, Cronberg toteaa.

- Verojen kevennykset tulisi kohdentaa niin, että kevennyksillä tuetaan sosiaaliturvauudistukselle asetettua tavoitetta työnteon kannattavuuden parantamisesta. Uudistusta valmistelevan SATA-komitean on määrä saada työnsä valmiiksi vasta ensi vuonna, joten kohdentamisarvion oikea aika on vasta sitten.

Keskustan kentältä on kuulunut vaatimuksia ruuan arvolisäveroalennuksen aikaistamisesta.

- Tuemme Vanhasen näkemystä siitä, että ruuan arvonlisäveron alennus tehdään vasta lokakuussa, ei vuoden alusta. Kantammehan on ollut, että ruuan arvonlisäveron alennus ei ole paras tapa käyttää veronkevennysvaraa, sillä se ei kohdennu parhaiten pienituloisille, eikä hintojen alennuksia pystytä takaamaan täysimääräisesti, Cronberg muistuttaa.

Vihreät nostavat talouspolitiikan tärkeäksi haasteeksi myös julkisen talouden kestävyyden turvaamisen. Viime aikoina veropohjaa on rapauttanut mm. se, että työtuloja on pyritty muuntamaan pääomatuloiksi, jotta veroja tarvitsisi maksaa vähemmän. Vihreät näkevät, että pääomaveron kiristämiseen on selvästi tarvetta.