— Suvi Reijonen

Vihreät budjettiriihen menopäätöksistä: Opiskelijoiden sosiaaliturva paranee

Hallitus jatkaa ensi vuonna panostustaan koulutukseen sekä opiskelijoihin. Opiskelijoiden asumislisästä poistuu puolison tulojen tarveharkinta. Jokaisen opiskelijan asumislisä määritellään jatkossa henkilökohtaisesti.

- Olen iloinen, että yhden jääkaapin ongelma poistuu nyt. Yksi tärkeä uudistus opiskelijoiden kohdalla jäi kuitenkin tekemättä: opiskelijoiden ateriatukeen ei saatu vielä korotusta, Vihreän ministeriryhmän vetäjä, työministeri Tarja Cronberg toteaa.

Hallitus lisää ammatillisia koulutuspaikkoja. - Olemme erittäin tyytyväisiä opiskelupaikkojen lisäämispäätökseen. Suomessa tarvitaan lähihoitajia, metsäkoneenkuljettajia ja kampaajia.

Sosiaaliturvaan tehdään merkittäviä lisäyksiä. - Pienimmät vanhemmuus- ja sairauspäivärahat korotetaan työmarkkinatuen tasolle ensi vuoden alussa, kotihoidontuki sekä lapsilisä nousevat myös. Voimme olla ylpeitä siitä, että tämän hallituksen sosiaalinen omatunto on näkynyt myös sen päätöksissä.

Oikeusministeri Tuija Brax on tyytyväinen hallituksen päätökseen nostaa tupakkaveroa. – Myös alkoholiveron korotuspäätös on välttämätöntä tehdä tammikuussa, jotta alkoholi ei halpene.

Ilmastotekoja ensi vuodelle

Suurten kaupunkien joukkoliikennetuki aikaistetaan alkavaksi vuodella ensi vuoteen. Tämä on voitto Vihreille. Myös ilmastotalkoot alkavat vihdoin toden teolla, kun kotitalousvähennys laajenee energiaremontteihin, sen taso nousee ja uusiutuvan energian investointimäärärahoja lisätään.

- Jokainen suomalainen voi nyt aloittaa energiatalkoot.  Se on tarpeen, sillä Suomessa lämmitysjärjestelmien vaihto on edistynyt hitaasti. Meillä lämpiää edelleen 750 000 pientaloa öljyllä ja sähköllä. Pientaloihin on tehty energia-avustuksilla vuosittain vain noin kuutisen tuhatta lämmitysjärjestelmäremonttia, Cronberg sanoo.

Valtiovarainministeriön esityksessä ympäristöjärjestöjen avustuksia oli leikattu viidenneksellä. Järjestöjen rahoitus palautettiin budjettineuvotteluissa ympäristöministeriön esittämälle tasolle. Sille se on vihdoin vakinaistettava ilman, että eduskunta joutuu vuosi toisensa jälkeen tekemään lisäyksen määrärahoihin.

- Tämä hallitus on päättänyt, että ympäristöjärjestöiltä ei saa pölliä, Cronberg iloitsee.