— Suvi Reijonen

Vihreiden hallitusryhmä Oulussa: Kokoomus on unohtamassa vaalilupauksensa matalapalkkaisille naisille

- Joukkoliikenteen tukea myös Oululle

Vihreiden hallitusryhmää vaatii edelleen veronkevennysten kohdennusta pieni- ja keskituloisille, ja muistuttaa Kokoomusta sen omista vaalilupauksista.

- Jos profiloituu vaaleissa työväenpuolueena, ei vaalien välillä pitäisi tehdä suurituloisia suosivaa veropolitiikkaa. Me haluamme ajaa sairaanhoitajien, opettajien ja pätkätyöläisten asemaa myös vaalien välillä, toteaa Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Vihreät muistuttavat Kataiselle, että nyt esitelty budjettiesitys on valtiovarainministeriön ehdotus budjetiksi. Varsinaiset neuvottelut ovat vasta edessä, ja siksi nyt on oikea aika hallituspuolueiden veronäkemysten esittelylle.

Neuvottelut jatkuvat myös alkoholi- ja tupakkaverosta.

- Terveyspolitiikan, rikollisuuden ja nuorten syrjäytymisen yhteinen nimittäjä on alkoholi ja jossain määrin myös tupakka. Siksi näkemyksemme on, että alkoholiveroa on nostettava 60 miljoonaa euron edestä ja tupakkaveron korotusta pohdittava. Hallitusohjelmassa nämä molemmat on mainittu, korostaa oikeusministeri Tuija Brax.

Budjettiriihessä Vihreät tulevat vaatimaan myös joukkoliikenteen tuen jakamista ns. kuusikolle eli ei vain Helsingille, Tampereelle ja Turulle kuten nyt on kaavailtu. On ilmeistä, että tämä edellyttää tuen korottamista suunnitellusta 5 miljoonasta 10 miljoonaan euroon.

- Joukkoliikenteen tukeminen on konkreettinen tapa luoda vaihtoehtoja autoilulle. Ihmiset ovat entistä valmiimpia tekemään arjessa ilmastomyönteisiä valintoja, ja hallituksen on osaltaan vastattava tähän huutoon, toteaa Cronberg.