— Suvi Reijonen

Cronberg Ahon raportista: Puu ei ole pelkkä raaka-aine

- Metsänhoitomaksujen tilalle palvelusetelit

Vihreiden puheenjohtajan Tarja Cronbergin mielestä niin sanottu Ahon työryhmän mietintö metsäteollisuuden ja metsäsektorin toimintaedellytyksistä keskittyy enemmän vanhan säilyttämiseen kuin uuden luomiseen. Vihreät julkaisivat oman näkemyksensä ”Vihreät timantit – metsäsektorin kestävä uudistaminen” pari viikkoa sitten.

- Ahon raportissa ainoastaan kaadettu puu on hyödyllinen. Vihreän äpolitiikan näkökulmasta myös kasvava puu on arvokas. Se tuottaa sekä ”ilmastopalveluja” että edellytykset   biodiversiteetille. Ovatko Metsähallituksen metsät, koko kansan omaisuus, todella arvokkaampia selluna kuin kansallismaiseman vaalijana?, Cronberg kysyy.

Vihreiden omissa linjauksissa mekaanisen metsäteollisuuden kehittäminen, metsäenergia, puusta tehtyjen tuotteiden jalostusarvon kohottaminen sekä suojelu, matkailu ja virkistyskäyttö korostuvat perinteisen teollisuuden rinnalla.

- Tämä on myös työllisyyden kannalta välttämätöntä. Perinteinen metsäteollisuus on jo pitkään vähentänyt työpaikkoja. Nyt on luotava uusi ura metsistä menestymiselle.

Ahon raportti korostaa metsäyrittäjyyden kehittämistä. Vihreät ovat samaa mieltä yrittäjyyden kehittämisen tarpeesta.

- Tämä edellyttää uudenlaista dynamiikkaa metsätietoon liittyvissä palveluissa. Jotta tämä dynamiikka saataisiin aikaan, tiedon metsämonopoli on purettava. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lakisääteisestä vuosimaksusta metsänhoitoyhdistykselle on luovuttava. Maksu on korvattava esimerkiksi palvelusetelillä, jolla voi ostaa palvelut haluamaltaan taholta. Ilman tätä muutosta palveluyrittäjiä ei yksinkertaisesti synny. Vain tällä tavalla pystytään synnyttämään aitoa kilpailua eri metsänhoitomenetelmien ja toimintamallien välille, summaa Cronberg.

Ahon raportti on vanhoja lääkkeitä uudessa paketissa. Aho korosti tiedotustilaisuudessa, että puun hyödyntämisen ja suojelun välillä ei ole olemassa ristiriitaa. Olemme tästä samaa mieltä. Tämä kuitenkin edellyttää innovatiivista otetta. Metsistä on Suomen menestystekijäksi jatkossakin, mutta vain jos perustana on monimuotoisuus.