— Suvi Reijonen

Cronberg valtuuskuntapuheessa: Materiaalisten arvojen väistyttävä hyvinvoinnin tieltä

- Politiikan vastaus viime aikaisiin tapahtumiin ei voi olla poliisi ja lisääntyvä valvonta, vaan tarvitsemme lisää aikaa. Tarvitsemme enemmän aikaa niin töissä, kouluissa kuin kotonakin. Olemme tuijottaneet liikaa tuottavuuteen ja kilpailukykyyn. Nyt on ihmisten vuoro, Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg totesi puheessaan Vihreiden puoluevaltuuskunnassa Kotkassa.

- Työtahtimme on liian kiivas, ihmiset uupuvat ja masentuvat. Tarvitsemme enemmän vuorotteluvapaan kaltaisia taukoja: vanhemmilla on oltava enemmän aikaa lapsilleen. Läsnäolo  lapsen ja nuoren arjessa on tärkeää. Työtunteja saadaan lisää panostamalla niihin, jotka ovat nyt työelämän ulkopuolella. Samalla ehkäisemme syrjäytymistä.

Yhteisöllisyys edellyttää ajan lisäksi myös tiloja. - Tarvitsemme luontevia ihmisten kohtaamisen paikkoja. Kirjastojen aukioloaikoja on lisättävä, ei vähennettävä. Asuntoalueilla tarvitaan korttelitupia. Ikääntyvät ihmiset tarvitsevat uusia, yhteisöllisempiä asumismuotoja.

- Kaikkeen edellä kuvattuun voivat kunnat vaikuttaa. Kunnallisvaaleissa on kyse nimenomaan siitä, että tulevat valtuustot ratkaisevat, vahvistuuko yhteisöllisyys ja hyvinvointitalous vai jatkammeko nykyisellä tiellä.

Aselakiin selkeitä tiukennuksia

- On päivänselvää, että aselait tarvitsevat tiukennuksia. Keskeinen seikka tulevien kauheuksien estämisessä on, että aseita ei ole helposti saatavilla. Aseluvan saannin kynnystä täytyy korottaa. Käsiaseet eivät kuulu kenenkään kotiin.

Cronberg painotti, että jatkossa on tunnistettava, mitkä seikat tuottavat nuorten miesten ihmisvihaa ja miten sitä voidaan ehkäistä ennalta. Kaikkein ensimmäiseksi tarvitaan parempaa ennaltaehkäisyä.

- Pitää selvittää, voidaanko kehittää opettajille ja vanhemmille keinoja erottaa normaali nuoruuden kapina tästä syvästä vihasta, puheenjohtaja Tarja Cronberg totesi.

Puhe kokonaisuudessaan