— Tanja Remes

Europarlamentti antoi voimakkaan tuen uusiutuvalle energialle - Turvepuolue kärsi tappion, taas kerran

Euroopan parlamentin teollisuusvaliokunta asettui tänään ylivoimaisella enemmistöllä tukemaan uusiutuvan energian sitovaa 20%:n tavoitetta EU:ssa vuodelle 2020.

- Uusiutuvan energian osuuden nostaminen 20%:iin tavoite tarkoittaa Suomen kannalta myös sitä, että uudelle ydinvoimalalle ei ole tarvetta, sanoo Satu Hassi. Europarlamentissa on huomattu, että uusiutuva energia on merkittävä uusi työllistäjä ja voimakas kasvuala viennissä.

- Tärkeä voitto tämän päivän äänestyksissä oli myös se, että parlamentin teollisuusvaliokunta hylkäsi yritykset luokitella turve biopolttoaineen raaka-aineeksi. Rehellisyys voitti. Turpeen päästöt ovat jopa kivihiiltäkin pahemmat ja se tosiasia olisi Vapokin nyt vihdoin uskottava, sanoo Hassi.

- Yksi tärkeä parannus komission esitykseen on se, että biopolttoaineen lisäämistavoite arvioidaan uudestaan vuonna 2014 sen varmistamiseksi, että biopolttoaineen tuotannolla ei aiheuteta haittaa ympäristölle ja ihmisille, sanoi Hassi. Valiokunta vaatii myös että vuonna 2020 liikenteen uusiutuvasta energiasta vähintään 40% pitää olla sellaista, jonka raaka-aineena ei ole käytetty ruokaa tai rehua, esimerkiksi uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä sähköautoille tai biojätteestä tehtyä biokaasua.

- Direktiivi uusiutuvista energiamuodoista etenee seuraavaksi neuvotteluihin ministerineuvoston kanssa. Tämä, niinkin muutkin ilmastopaketin osat, on tarkoitus neuvotella valmiiksi Ranskan puheenjohtajuuskauden aikana tänä syksynä.

Lisätietoja avustaja Ulriikka Aarnio +32 499 334 354