— Tanja Remes

Hassi: Autojen päästöjä aletaan vähentää - europarlamentin ympäristövaliokunnalta hyvä päätös

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Satu Hassi iloitsee siitä, että valiokunnan selvä enemmistö tänään torjui yritykset vesittää autojen hiilidioksidipäästörajoja komission esittämästä:

"Tulos on voitto ilmastonsuojelulle ja puhtaamman teknologian vauhdittamiselle, ja samalla Euroopan kilpailukyvyn kehittämiselle", Hassi sanoi. "Tulos on tyrmäys erityisesti saksalaisen autoteollisuuden lobbareille, jotka ovat kuukausikaupalla käyneet voimakasta kampanjaa vesittääkseen komission esityksen."

"Ympäristövaliokunnan äänestystulos osoittaa, että teollisuuden voimakaskaan lobbaus ei aina onnistu taivuttamaan parlamentin enemmistöä puolelleen, mistä olen todella iloinen", Hassi totesi. "Tulos oli iloinen yllätys siksi, että alkuviikosta kahden suurimman ryhmän, sosialistien ja konservatiivien neuvottelijat olivat kähmineet mallin, joka olisi vesittänyt päästörajat täysin merkityksettömiksi, niin että autojen päästöjen alenemisessa olisi vain jatkettu nykyistä etananvauhtia."

"Tänään koettu draama osoittaa myös, miten tärkeää on se, että kansalaiset ja kansalaisjärjestöt seuraavat sitä, mitä Euroopan parlamentissa päätetään. Liian usein teollisuuslobbarit saavat hääriä parlamentissa täysin julkisuudelta suojassa", Hassi selvitti.

"Teollisuuslobbarien iltalypsy ei näytä päättyvän koskaan. He saivat jo komission vesittämään jo kymmenen vuotta sitten herrasmiessopimuksella sovittua 120 gramman päästörajaa vuodelle 2012 kymmenellä grammalla. Mutta lobbarit eivät tyytyneet tähän, vaan yrittivät saada parlamentissa läpi täydellisen vesityksen. Olen iloinen, että ympäristövaliokunta pani tälle pisteen", Hassi selitti.

Lisätietoja: avustaja Ulriikka Aarnio gsm. +32 49 9334 354