— Erkki Perälä

Laturi: Suomi ajamaan Rail Balticaa

Suomen integroiminen tiiviimmin osaksi manner-Eurooppaa edellyttää toimivaa raideliikenneyhteyttä Baltian läpi. Tällä hetkellä toimiva yhteys on vain Pietariin ja Moskovaan.

- Suomesta ei pääse maateitse Keski-Eurooppaan riittävän nopeasti. Suomen on ryhdyttävä ajamaan EU:ssa Rail Baltican rakentamista yhteistyössä Baltian maiden sekä Puolan ja Saksan kanssa. Tämän tulee olla yksi Suomen EU-politiikan kärkitavoitteista, vaatii puoluesihteeri Laturi. Hän on juuri palannut Suomeen Euroopan Vihreiden kesäyliopistosta Frankfurt an der Oderista, josta bussimatka kesti kaksi päivää.

Öljyn kallistuminen ja ilmastonmuutoksen kiihtyminen pakottavat etsimään uusia vaihtoehtoja lentämiselle. Esimerkiksi Länsi-Euroopan halki on nopeita luotijunayhteyksiä jotka pystyvät kilpailemaan menestyksekkäästi lentoliikenteen kanssa.

- Halpa lentäminen ei ole enää tulevaisuudessa mahdollisuus. Tähän on alettava varautua tosissaan kehittämällä Euroopan sisäistä rautatieverkostoa myös Itä-Euroopassa eurooppalaisella raideleveydellä. Helsingistä olisi mahdollista päästä Berliiniin Rail Balticaa pitkin yhdessä yössä. Berliinistä on hyvät jatkoyhteydet muualle Eurooppaan, Laturi toteaa.

Helsinki ja Tallinna ovat hakemassa EU-rahoitusta kaupunkien välisen rautatietunnelin rakentamisen selvittämiseksi.

- Rautatietunnelia on pohdittava vakavasti. Suomen ensisijaisena tavoitteena tulee kuitenkin olla Baltian läpi kulkevan rautatieyhteyden rakentaminen Tallinnasta Varsovaan mahdollisimman nopealla aikataululla, Laturi linjaa.