— Suvi Reijonen

Sinnemäki valtuuskunnassa: Terveyserot Suomessa ovat häpeällisiä

Suomessa on suuri määrä ihmisiä, jotka kärsivät mielenterveysongelmista tai yrittävät toipua niistä.

- Mielenterveysongelmista kärsiviä tai niistä toipuvia auttaa, että saa olla väsynyt ja saa olla hidas. Työelämässä tai opiskelussa pitää voida olla mukana myös tavallisella ja rauhallisella tahdilla, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki totesi puheenvuorossaan Kotkan valtuuskunnassa.

Terveyskeskukset on saatava toimimaan niin hyvin, että esimerkiksi masennukseen apua hakeva ihminen myös löytää hoidon.

- Terveyskeskuksissa on oltava voimavarat ihmisen tilanteen kartoittamiseen kerralla ja hoitosuunnitelman tekemiseen. Samalla on paremmin huomioitava muut ongelmat, esimerkiksi masennukseen yhdistyvä päihteiden käyttö. Hoitotakuu on saatava toiminaan myös mielenterveydessä

- Mielenterveysongelmiin tarvitaan lisää matalan kynnyksen apua. Hoitoon pitää päästä nopeasti ja hoitosuunnitelma pitää laatia heti. Pitkien terapioiden rinnalle tarvitaan myös kevyempiä hoitomuotoja.

Perusterveydenhuollon parantaminen keskeistä

Monissa vaaleissa on kiistelty yksityisestä ja julkisesta palveluiden järjestämisestä. Sen alle on jäänyt paljon tärkeämpi sisältökysymys: suomalaiset terveyserot.

- Terveyserot ovat Suomessa häpeällisen suuria. Köyhät elävät Suomessa lyhyemmän elämän. 35-vuotiaiden koulutettujen miesten elinajanodote on kuusi vuotta pitempi kuin työntekijämiehillä. Tämä on väärin.

Poliitikoilta vaaditaan usein taikatemppuja. Vihreät ei tarjoa hokkuspokkusratkaisuja terveydenhuollon ongelmiin. Niitä ei tarjoa myöskään oppositio, vaikka muuta väittävät.

- Terveyspalveluissa tarvitaan Harry Potterin sijaan Winston Churchillin oppeja: verta, hikeä ja kyyneleitä. Perusterveydenhuollon parantaminen vaatii tekoja ja päätöksiä jokaisessa Suomen 415 kunnassa. Se vaatii päätöksiä hallitukselta ja muutosten viemistä läpi yksittäisissä terveyskeskuksissa. Se on vaikeaa, mutta se on ainut tie, Anni Sinnemäki painotti.

Puhe kokonaisuudessaan