— Suvi Reijonen

Vihreiden eläintyöryhmä: Eläinten hyväksikäytön tv-viihteessä loputtava

Suomen televisiossa on nähty viime aikoina paljon ulkomailta kopioituja ohjelmaformaatteja, joille houkutellaan katsojia julkisuuden henkilöiden, jännityksen ja shokkivaikutusten avulla. Vihreiden eläintyöryhmä on huolissaan ilmiöstä, jossa katsojalukujen nostamiseen pyritään nykyään myös eläimiä hyväksikäyttämällä.

- Ei ole missään nimessä hyväksyttävää, että eläimiä käytetään kyseenalaisilla tavoilla tv-ohjelmissa  katsojamäärien kasvattamiseksi. Esimerkiksi Suomessa esitetyissä Tallitähdet- ja Pelkokerroin -ohjelmissa eläimille aiheutetaan kohtuutonta stressiä ja kärsimystä, annetaan väärä kuva siitä, miten eläimiä tulisi kohdella ja jopa esitetään tekoja, jotka eivät ole Suomen eläinsuojelulain mukaisia, Vihreiden eläintyöryhmän puheenjohtaja Laura Rantanen toteaa.

- Esimerkiksi Tallitähti-ohjelmassa julkisuuden henkilöt kilpailevat kymmenen viikon
valmennuksen päätteeksi esteratsastuksessa. Loppukilpailun näyttämöksi on valittu arvostettu, kansainvälinen hevosurheilutapahtuma. Epärealistinen tavoite on ajanut ratsukot tilanteeseen, jossa paitsi ratsastajille itselleen on tapahtunut onnettomuuksia, myös hevoset on asetettu kohtuuttomaan asemaan. Tilanne kärjistyi viimeksi esitetyssä jaksossa siihen, että yksi kilpailija löi käytössään ollutta hevosta nyrkillä päähän.

Vihreä eläinryhmä on huolissaan paitsi eläinten kohtelusta myös siitä, että kyseinen ohjelmaformaatti liittää koko hevosharrastukseen täysin vääristyneitä mielikuvia. Vastuullisilla ratsastustalleilla ei vaarannetta asiakkaiden terveyttä ja turvallisuutta.

- Ohjelmassa aloittelijan opiskelupareiksi annetaan vain osaaville ratsastajille soveltuvia temperamenttisia kilpahevosia, joista yksi on vasta viisivuotias. Vastuulliset ratsastustallit eivät voi kohdella nelijalkaisia työtovereitaan näin arveluttavalla tavalla, ikään kuin ne eivät tuntisi hämmennystä, pelkoa, kipua tai aggressiivisuutta.

- Eläin ei ole esine, ja siksi myös eläimen luovuttaminen minkä tahansa kilpailun palkinnoksi on moraalitonta. Sopiva palkinto olisi voinut olla valmennussitoumus lahjakkaalle nuorelle ratsastajalle, Rantanen painottaa.

Toisessa ajankohtaisessa ohjelmaformaatissa, Pelkokerroin-ohjelmassa eläimiä kohdellaan tavalla, joka rikkoo räikeästi Suomen eläinsuojelulakia aiheuttamalla eläimille tarpeetonta kärsimystä.

- Kesyrottia ja käärmeitä muun muassa kaadetaan kilpailijoiden päälle muovisammiossa, ja kilpailijat huiskivat niitä inhoten päältään. Tekijät välttävät rikosoikeudellisen vastuun, koska Suomen lain vastainen eläinten käyttö on kuvattu maassa, jossa eläinrääkkäys ei ole rangaistavaa. Ilman rangaistuksen uhkaakin pitäisi  olla selvää, että suomalaisten tekijöiden suomalaisia katsojia varten tuotetun ohjelman teossa noudatetaan Suomen lakia, Laura Rantanen sanoo.

Susamuru Oy:n vastine kannanottoon