— Tanja Remes

Hassi: Hyvä päivä ilmastonsuojelulle europarlamentin ympäristövaliokunnassa

Euroopan parlamentin jäsen Satu Hassi on iloinen ja helpottunut EU:n ilmastopakettia koskevien äänestysten tuloksesta tänään europarlamentin ympäristövaliokunnassa. Seuraavaksi asiat etenevät parlamentin ja EU:n ministerineuvoston välisiin neuvotteluihin.

"Valiokunta tuki lähes yksimielisesti tiukennuksia komission ehdotukseen, muun muassa pitkän aikavälin päästövähennystavoitteita ja sakkoja niille jäsenmaille, jotka lepsuilevat velvoitteittensa hoitamisessa", Hassi iloitsi. Hassi on päästökaupan ulkopuolelle jäävien alojen päästövähennysten raportööri.

"Kovempi kiista käytiin päästökaupasta. Valiokunta antoi kahden kolmasosan enemmistöllä selkeän viestin teollisuudelle: ilmaisen saastutuksen aika tulee loppumaan. Kaikilla teollisuudenaloilla tullaan asteittain siirtymään ´saastuttaja maksaa´ -periaatteeseen, kun teollisuuden tulee ostaa vuosittain kasvava osa päästöoikeuksistaan huutokaupalla", Hassi totesi. "Hellemmin tullaan kohtelemaan vain niitä teollisuudenaloja, jotka muuten joutuisivat epäreiluun asemaan kansainvälisessä kilpailussa. Teollisuuslobbarit, jotka vaativat ilmaisia päästöoikeuksia koko teollisuudelle, kokivat selvän tappion", Hassi selvitti.

"Talousoppineet ovat jo kauan sanoneet päättäjille, että päästöt saadaan alas kansantaloudelle edullisimmalla tavalla asettamalla niille hinta. Kun päästöjen hinta välittyy kaikkiin tavaroihin ja palveluihin, se kannustaa niin yrityksiä kuin tavallisia ihmisiäkin valitsemasta puhtaampia, fiksumpia ja ilmastoystävällisempiä vaihtoehtoja", Hassi sanoi.

"Ympäristövaliokunnan äänestyksen jälkeen minulla päästökaupan ulkopuolisten päästövähennysten raportöörinä ja päästökaupan raportöörillä Avril Doylella on vahva selkänoja lähteä neuvottelemaan EU:n ministerineuvoston kanssa. Nyt sekä parlamentin teollisuus- että ympäristövaliokunta ovat yhtä mieltä saastuttaja maksaa -periaatteesta", Hassi selvitti.

"Eniten kivihiiltä polttavien ja eniten energiaa kuluttavien teollisuudenalojen lobbaus on ollut todella ankaraa", Hassi totesi. "Viime päivinä tuli myös harvinaisen selvällä tavalla ilmi, miten tiukasti teollisuuslobbarien pillin mukaan tietyt oikeistokollegat tanssivat, kun muun muassa Eija-Riitta Korholan nimissä jätetyn viime hetken ehdotusnipun "Ominaisuudet" -kohta paljasti tekstin kirjoitetuksi EUROFER:in eli terästeollisuuden lobbausjärjestön tietokoneella.

"On muistettava, että eniten päästöjä tupruttavat alat eivät ole koko teollisuus. Kokonaisuutena teollisuus hyötyy EU:n ilmastopaketista, erityisesti uutta energiatekniikkaa valmistaviin yrityksiin arvioidaan syntyvän miljoonia uusia työpaikkoja", Hassi muistutti.

Lisätietoja avustaja Ulriikka Aarnio +32 499 334 354