— Suvi Reijonen

Laturi ja eläintyöryhmä: Pääministeri Vanhasen käsitykset turkistarhauksesta virheellisiä

- Turkikset eivät missään nimessä ole "vihreä tuote"

Pääministeri Matti Vanhanen esitteli turkisalan nahkanäyttelyssä 3.10 virheellisiä turkistarhausnäkemyksiään. Vanhasen mukaan turkikset ovat vastuullista luksusta. Tuotteena turkis on Vanhasen mielestä varsin vihreä, koska materiaali täyttää kierrätykselle asetetut kriteerit.

- Turkistuotannon suorat ja välilliset ympäristöongelmat ovat niin huomattavat, että Suomen kuluttaja-asiamies päätti jo vuonna 1993, että turkiksia, sen enempää kuin tekoturkiksiakaan, ei pidä mainostaa "ympäristöystävällisinä", Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi totesi Oulun vihreiden kunnallisvaaliehdokkaiden tapaamisen yhteydessä.

Tarhaus aiheuttaa päästöjä ja kuluttaa paljon energiaa

Turkistarhauksen ympäristövaikutukset painottuvat ennen kaikkea kahdelle osa-alueelle. Ensimmäisen muodostavat eläinten lannan ja virtsan aiheuttamat suorat ympäristöhaitat. Toinen on suuri polttoaineen ja muun energian kulutus.

- Suomen turkiseläinhäkkien alle kertyvä lanta- ja virtsamäärä vastaa 1,2 miljoonan ihmisen puhdistamattomien jätevesien sisältämää uloste- ja virtsamäärää. Jokiin ja järviin päätyessään typpi ja fosfori aiheuttavat vesistöjen rehevöitymistä. Tämä aiheuttaa muun muassa kalalajiston köyhtymistä ja myrkyllisten sinilevälauttojen yleistymistä. Turkistarhojen typpi- ja fosforipäästöt ovat pilanneet pohjavesiä muutamilla paikkakunnilla, muistuttaa Vihreiden eläintyöryhmän puheenjohtaja Laura Rantanen.

On arvioitu, että kettuturkki vie energiaa vähintään 18 kertaa enemmän ja minkkiturkki vähintään 47 kertaa enemmän kuin tekoturkki. Turkistuotannossa eri tuotantovaiheet, kuten rehun kuljetukset, pakastaminen, kuumentaminen, jauhaminen ja muu valmistus sekä nahkojen kuivaus ja muokkaus vaativat energiaa.

- Turkista ei voi myöskään laittaa biojäteastiaan, sillä sen muokkaamiseen ja värjäämiseen on käytetty voimakkaita kemikaaleja, jotka haittaavat mikrobien toimintaa. Turkis ei ehdi kompostoitua biojätteen mukana. Pääministerin ei ole sopivaa harhauttaa kuluttajia antamalla väärää tietoa turkistuotannon ympäristöystävällisyydestä, Rantanen toteaa.

Vihreiden mielestä turkistarhauksesta on luovuttava

Vihreiden kannan mukaan eläinten kohtelun vähimmäisvaatimusten tulee perustua kunkin eläimen lajityypilliseen käyttäytymiseen. Turkistarhauksesta on Vihreiden mielestä luovuttava eettisistä syistä. Luopuvia tarhaajia on  tuettava uuden elinkeinon tai tuotantosuunnan kehittämiseksi.

- Miksi pääministeri on ottanut turkistarhauksen erityissuojelukseensa, vaikka kyseessä on Suomen kansaa suuresti jakava ja eettisesti kyseenalainen elinkeino? Pääministerin olisi pikemminkin keskityttävä miettimään niitä vaihtoehtoisia elinkeinoja, joiden avulla tarhauksesta voitaisiin mahdollisimman pikaisesti luopua, Panu Laturi toteaa.