— Suvi Reijonen

Pääkaupunkiseudun Vihreiden valtuustoryhmät: Ruuhkamaksut otettava pikaisesti käyttöön

Pääkaupunkiseudun Vihreiden valtuustoryhmät vaativat ruuhkamaksujen käyttöönoton vauhdittamista. Helsingin, Espoon ja Vantaan Vihreiden valtuustoryhmät pitävät Vihreän Sivistysliiton yhteydessä toimivan ajatushautomon tuottamaa ensimmäistä konkreettista esitystä hyvänä lähtökohtana ruuhkamaksumallin luomiselle.

- Vihreiden think tankin malli osoittaa, että ruuhkamaksut ovat pääkaupunkiseudulla täysin mahdollisia. Maksuilla voidaan leikata liikenteen kasvua, vähentää päästöjä ja tieinvestointeja. Kerätyillä varoilla voi taas parantaa joukkoliikennettä ja liityntäpysäköintiä, huomauttaa Helsingin Vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Mari Puoskari.

Vihreiden valtuustoryhmät muistuttavat, että lähivuosina ratkaistaan pääkaupunkiseudun liikenteen suunta. Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma ennakoi, että autoliikenne kasvaa seudulla 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

- Ruuhkamaksuista hyötyvät myös autoilijat ja erityisesti ammattiautoilijat, koska liikenne sujuu paremmin. Kaikki syyt kieltäytyä ruuhkamaksuista ovat huonoja tekosyitä, joiden avulla liikenne ajetaan pitkällä tähtäimellä kaaokseen, varoittaa Vantaan valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Hannu Kokko.

Valtuustoryhmät pitävät nyt esitettyä mallia erinomaisena lähtökohtana, mutta ovat valmiita keskustelemaan myös muista vaihtoehdoista. Vihreät haastavat muut puolueet esittämään omia mallejaan ruuhkien vähentämiseksi.

- Pääkaupunkiseudun kasvu edellyttää uusia toimia liikenteen sujuvuuden takaamiseksi. Ruuhkamaksut ovat erinomainen tapa torjua ilmastonmuutosta sekä vähentää melua ja muita päästöjä, kehuu Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja Sirpa Hertell.

Ruuhkamaksumallin esittely Vihreiden sivulla:
www.vihreat.fi/ruuhkamaksu.