— Suvi Reijonen

Puoluesihteeri Laturi Lappeenrannassa: Viinasen opit verotuksen uudistamiseksi oikeita

Entinen valtiovarainministeri Iiro Viinanen otti eilen esiin Turun Sanomien ja Välisuomen sanomalehtien haastattelussa nykyisen veropolitiikan suurimman ongelman: valtaosa Suomen tuhannesta eniten ansaitsevasta maksaa veroja vain alle 30 prosenttia. Lähes jokainen tavallinen palkansaaja maksaa veroja enemmän.

- Ei ole oikeudenmukaista, että suurituloisimmat hyötyvät nykyisestä verojärjestelmästä ja pääomatulosta kohtuuttomasti. Olisi oikeudenmukaista, että progressio koskisi kaikkia suomalaisia veronmaksajia oikeudenmukaisesti, Panu Laturi sanoi Lappeenrannan Vihreiden vaalitilaisuudessa Lappeenrannan kauppatorilla.

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen on asettanut verotyöryhmän, joka pohtii suomalaisen verotuksen tulevaisuutta. Tämän työryhmän tavoitteena on selvittää verotuksen uudistamista ja etsiä kestäviä ratkaisuja, jotka vastaisivat talouden muutoksiin.

- Toivottavasti valtiovarainministeri Katainen yhtyy ministeri Viinasen ajatuksiin. Järjestelmää on muutettava oikeudenmukaisemmaksi niin, että pääomatuloverotus ei aseta toisia parempaan asemaan verrattuna normaaleihin työtuloihin.