— Suvi Reijonen

Sumuvuori: Vihreät eivät kannata rypäleasesopimuksen ulkopuolelle jäämistä

Vihreiden mielestä kansainvälisen rypäleasesopimuksen ulkopuolelle jääminen on virhe. Vihreät ovat koko ajan korostaneet, että Suomen olisi allekirjoitettava sopimus Oslossa 3.12 samaan aikaan noin 120 muun maan kanssa. Sopimuksen allekirjoittamatta jättäminen haittaa Suomen kansainvälistä vaikutusvaltaa, on päätöksenä puolustuspoliittisesti lyhytnäköinen ja ei huomioi rypäleaseiden käyttöön liittyviä vakavia
ongelmia.

- Suomi jää vastustuksessaan yhteiseen rintaamaan sellaisten maiden kanssa kuin Puola, Kypros ja Kreikka. Ulkopoliittisesti sopimuksen jarruttaminen ei ole järkevää. Jos Suomi haluaa olla merkityksellinen toimija kansainvälisessä politiikassa, ei sivuiraiteille ajatumiseen ole varaa, vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Johanna Sumuvuori sanoo.

Euroopan Unionin puheenjohtajamaa Ranska on kehottanut kaikkia EU-maita allekirjoittamaan sopimuksen. Ranska on myös vaatinut EU:n voimakasta tukea sopimukselle ja maa ajaa EU:lle keskeistä roolia sopimuksen universalisoimiseksi.

- Suomen kiemurtelu rypäleasesopimuksessa on lyhytnäköisyydessään harkitsematonta. Kuten eduskunnan turvallisuuspoliittisen seurantaryhmän raportissakin todetaan, on selvää että rypäleasesopimus tulee käytännössä rajoittamaan rypäleaseiden tarjontaa ja mahdollisuuksia käyttää niitä, riippumatta siitä onko Suomi sopimuksen piirissä,  Sumuvuori toteaa ja jatkaa: Seurantaryhmän yksimielisessä raportissa kannatettiin Suomelta jalkaväkimiinaneuvotteluista poikkeavaa otetta neuvotteluihin: "Suomen edun mukaista on osallistua aktiivisesti kansainvälisiin asevalvonta- ja aseriisuntaneuvotteluihin myös silloin, kun ne koskevat Suomessa käytössä olevia asejarjestelmiä."

Sopimuksen myötä rypäleaseiden saatavuus tulee vaikeutumaan merkittävästi.

- Suomella ei ole omaa rypäleasetuotantoa, ulkomailta Suomen käyttämiä ammustyyppejä ei tulevaisuudessa helposti saa, eikä ole todennäköistä että Patrian ulkomaiset yhteistyökumppanit suostuisivat luovuttamaan rypäleasetekniikkansa Suomelle näiden maiden liityttyä sopimuksen piiriin, Sumuvuori toteaa.

Tehokkaita mutta erityisen julmia ja siviiliuhreja aiheuttavia asetyyppejä on kielletty ennenkin.

Rypäleasesopimus tarvitaan, koska maastoon räjähtämättömiksi jääneistä rypäleaseista on seurannut merkittäviä määriä siviiliuhreja ja räjähtämättömien ammusten raivaaminen on vaikeata ja kallista. Kansainvälisesti on ennenkin sovittu tehokkaiden, mutta erityisen epäinhimillisten aseiden kieltämisestä. Eihän sodissa enää käytetä sinappikaasuakaan, Sumuvuori muistuttaa.

Hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisesta valiokunnasta poissa ollut ministeri Tarja Cronberg on kertonut vihreiden kannasta kirjeitse presidentti Tarja Haloselle ja hallituskumppaneille.