— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Kaupunkien kävelyalueet laajemmiksi

Peltomarketit ja ”badideaparkit” tappavat lähikauppoja ja keskustan erikoisliikkeitä sekä lisäävät autoilua. Pahimmillaan taajamien ulkopuolelle sijoittuvat ostoskeskukset korvaavat vanhat kaupunkikeskustat. Vihreät vaativat kehityksen pikaista kääntämistä.

- Toisin kuin sinipunainen autoilupuolue, me haluamme säilyttää elävät keskustat. Automarkettien rajoittamisen lisäksi on huolehdittava siitä, että keskustat pysyvät vetovoimaisina, ja se ei onnistu ilman kunnallisten päättäjien aktiivisuutta. Vireys ja viihtyisyys eivät synny itsestään, Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg toteaa.

Lähes kaikista Suomen suurista ja keskisuurista kaupungeissa löytyy pieni kävelykeskusta. Vihreät vaativat kävelyalueiden tai -katujen laajentamista muun muassa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä ja Kuopiossa.

Kävelykaduista löytyy lukuisia erittäin onnistuneita ja kannustavia esimerkkejä. Laajimmat autottomat alueet löytyvät Oulusta, Porista ja Jyväskylästä. Paljon kiitosta ovat saaneet mm. Raahen ja Kouvolat kävelykadut. Ihmisten lisäksi kävelykaduista ovat hyötyneet myös kaupat.

- Esimerkiksi Turussa Stockmannin myynti on kävelykadun toteuttamisen jälkeen kasvanut 10-20 % vuodessa. Jyväskylässä kävelykatu on houkutellut keskustaan monipuolisen, helposti tavoitettavan valikoiman erikoiskaupan liikkeitä. Joka päivä kadulla liikkuu noin 80 000 kaupunkilaista ja vierailijaa.

Puoluehallitus vaatii myös parempia pyöräteitä ja -parkkeja. Pyöräilyn edistäminen on monessa kunnassa vielä lapsenkengissä. Ilmastonäkökulman lisäksi pyöräilyä kannattaa edistää myös siksi, että pyörien kaupungit ovat mukavampia kuin autojen kaupungit.

Pyöräilyä voidaan lisätä tekemällä siitä turvallinen, helppo ja houkutteleva vaihtoehto. Noin kolmannes automatkoista on alle kolmen kilometrin mittaisia. Näistä ison osan voisi tehdä jalan tai pyörällä. Esimerkiksi Oulussa, jossa pyöräilyyn on panostettu pitkäjänteisesti, jo viidennes matkoista kuljetaan pyörällä.