— Tanja Remes

Hassi: Autoteollisuus jyräsi ilmaston - ja autoilijat

Autojen hiilidioksidipäästörajoista saavutettiin maanantai-iltana neuvottelutulos Euroopan parlamentin ja EU:n ministerineuvoston välillä:

Autoteollisuuden lobbarit jyräsivät ilmaston - ja autoilijat


- Eilisiltainen neuvottelutulos europarlamentin ja EU:n ministerineuvoston välillä vesitti komission esityksen pahasti, kommentoi Satu Hassi Brysselissä maanantai-iltana. Autojen päästöraja 130 g/km astuu voimaan kolme vuotta myöhemmin, vuoden 2012 sijasta vuonna 2015 ja sakoista tulee niin pienet, etteivät ne käytännössä nopeuta autojen kehittämistä pieniruokaisemmiksi, Hassi selvitti.


- Direktiivi autojen hiilidioksidipäästörajoista on ensimmäisenä valmiiksi neuvoteltu osa EU:n ilmastopaketista. Valitettavasti tulos ei helpota ilmastonmuutosta aiheuttavien päästöjen vähentämistä Euroopassa, moittii Hassi.


- Autojen kehittyminen polttoainepihimmiksi jää käytännössä täysin polttoaineen hintakehityksen ja vastuullisten kuluttajien varaan.


- 10 vuotta sitten Euroopan autoteollisuus lupasi vapaaehtoisesti alentaa uusien autojen keskipäästöt 120 grammaan kilometriltä vuoteen 2012 mennessä. Autofirmat unohtivat lupauksensa saman tien, nyt uusien autojen keskipäästö Euroopassa on vain vähän alle 158 g/km.


- Nyt saavutettu neuvottelutulos ei lainkaan nopeuta autojen polttoaineenkulutuksen laskua verrattuna siihen, mitä markkinat ovat muutenkin aikaansaaneet. Tätä vasten on täysin raivostuttavaa, että ilmastolupauksensa rikkonut autoteollisuus vielä aiotaan palkita miljardien tukiaisilla, jotka on piilotettu komission esittämään elvytyspakettiin.


- Ainoa saavutettu parannus on pitkän aikavälin päästöraja 95g/km vuodelle 2020. Tämä päästöraja astuu kuitenkin oikeasti voimaan vain, jos se hyväksytään erillisellä lainsäädäntöpäätöksellä vuonna 2014. Autoteollisuus on osoittanut tehokkuutensa lobbauksessa, joten vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä että tämä päästöraja pidettäisiin voimassa.


- Tulos on pettymys myös autoilijoiden kukkarolle. Komission esitys olisi vähentänyt autojen polttoaineenkulutusta niin paljon, että kuluttajat olisivat säästäneet bensa- ja dieselpumpuilla kaksi kertaa suuremman summan verran rahaa kuin autoihin vaadittavat tekniset parannukset olisivat tulleet maksamaan teollisuuden oman arvion mukaan.

Jaa sivu: