— Suvi Reijonen

Vihreä eduskuntaryhmä kauppojen aukiolosta: Pienet kaupat erityisasemaan, isojen automarkettien aukioloja kavennettava

Vihreä eduskuntaryhmä päätti kokouksessaan 19.12. uudesta, kolmiportaisesta esityksestään kauppojen aukioloon.  Eduskuntaryhmän malli on, että alle 400 m2 kaupat saisivat olla rajoittamattomasti auki. Keskikokoiset, 400-1 000 neliön kaupat voisivat olla ympäri vuoden auki sunnuntaisin kello 12.00-18.00 välillä. Muut kaupat olisivat sunnuntaisin kiinni lukuun ottamatta marras-joulukuuta.

- Vihreän eduskuntaryhmän kanta sisältää työntekijöiden, yrittäjien sekä kuluttajien näkökulmat. Ympäristönäkökulmasta malli on nykytilaa huomattavasti parempi, sillä mallimme suosii ihmisten läheisyydessä sijaitsevia kauppoja automarketteihin verrattuna, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki sanoo.

Malli selkeyttää kauppojen aukioloa nykyisestä. Suurin muutos nykytilanteeseen olisi, että isot automarketit olisivat joulunalusaikaa lukuun ottamatta kiinni sunnuntaisin, mutta keskikokoisten kauppojen aukiolo laajenisi. Keskikokoiset kaupat sijaitsevat usein tiheään asutuissa taajamissa.

- Näiden kauppojen lukumäärä on vähentynyt kiihtyvästi 2000-luvulla. Ne eivät ole kyenneet kilpailemaan valikoimilla suurten myymälöiden kanssa eivätkä aukioloajoilla pienten kanssa, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Janina Andersson huomauttaa.

Edellä mainitut rajoitukset koskisivat myös huoltoasemilla sijaitsevia kauppoja, joilla on tällä hetkellä rajoittamaton aukiolo. Kyläkauppoja rajoitus ei kuitenkaan koskisi, vaan ne saisivat edelleen olla rajoittamattomasti auki, mikäli ovat kooltaan 1000 neliötä pienempiä