— Risto Kankaanpää

Cronberg: Gazaan aselepo välittömästi

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg vaatii Israelia ja Hamasia lopettamaan taistelut Gazassa ja siviileihin kohdistuvan väkivallan välittömästi. Vuodenvaihteessa alkaneet sotatoimet ovat vaatineet uutistoimisto AFP:n mukaan jo yli 500 kuolonuhria, joista noin 90 on lapsia. Yli kaksi ja puoli tuhatta ihmistä on loukkaantunut. Humanitaarinen katastrofi uhkaa isoa osaa Gazan alueen asukkaista.

- Maailma ei voi katsoa sivusta näiden ihmisten kärsimyksiä. Vihan kierre on lopetettava määrätietoisin toimin. Väkivalta ei ole ratkaissut tilannetta millään tavalla – ei edes Israelin sotilaallinen ylivoima. Lopulta kaikkien osapuolten palattava neuvottelupöytiin, muistuttaa Cronberg.

Cronberg pitää erityisen murheellisena, että molemmat osapuolet ovat kohdistaneet väkivaltaa siviileihin. Hän tuomitsee Hamasin rajan yli Israeliin ampumat raketit. Israelin vastatoimia Cronberg pitää täysin kohtuuttomina.

- Kansainvälisen yhteisön tulee yhdistää voimansa kestävän aselevon saamiseksi Gazaan. Tällä hetkellä kukin maa lähettää tilannetta selvittämään omia erityislähettiläitään. Tämä ei ole paras mahdollinen toimintatapa tilanteen rauhoittamiseksi. Vähintään Euroopan unionin tulisi toimia yhtenäisesti, sanoo Cronberg.

Vihreät ovat pettyneitä, että YK ei ole pystynyt toimimaan tehokkaammin väkivallan estämiseksi. Cronberg vetoaa erityisesti Yhdysvaltoihin aselevon saamiseksi.

- Nyt on syytä kokeilla uusia keinoja. Euroopan unionin yhteisillä toimilla näyttäisi olevan ratkaisun avaimet, koska Yhdysvaltain hallinto on vaihtumassa. EU:n tulee vaatia kansainvälistä edustajaa valmistelemaan uutta aseleposopimusta. Presidentti Martti Ahtisaaren ammattitaitoa ei ole vielä käytetty Lähi-idän ongelmien ratkaisuun. Eri tahojen yksityisyritteliäisyys kannattaisi yhdistää nyt esimerkiksi Ahtisaaren vetämäksi rauhanprosessiksi, Cronberg ehdottaa.