— Suvi Reijonen

Haavisto vaalirahoitustoimikunnan työstä: Vaalirahoitus tulee avoimemmaksi

Vihreitä vaalirahoitustoimikunnassa edustava kansanedustaja Pekka Haavisto on tyytyväinen toimikunnan työhön.  Haaviston mukaan vaalirahoitustoimikunnan esitykset lisäävät toteutuessaan rahoituksen avoimuutta ja hillitsevät ylisuuria kampanjakuluja. Vihreät olisivat olleet valmiita vielä tiukempiinkin rajoituksiin.

Vaalirahoitustoimikunnan työhön ovat vaikuttaneet Euroopan neuvoston korruption vastaisen toimielimen GRECOn suositukset Suomelle sekä kevään 2007 eduskuntavaalien vaalirahoituksen ympärille noussut kohu.

- Suomessa vaalirahoitus ei ole ollut kovin avointa. Lisäksi kampanjoiden kustannukset ovat kasvaneet sellaisiksi, että ehdokkaiden saaminen alkaa puolueille olla jo vaikeaa. Vuosina 2003-2007 esimerkiksi eduskuntavaalikulut ovat nousseet peräti 34 prosenttia. Isoimpien kampanjoiden hinnat ovat paljon suurempia kuin kansanedustajan työstä neljän vuoden aikana kertyvät tulot, Haavisto huomauttaa.

Tarastin toimikunta keskittyi työssään sekä vaalirahoituksen avoimuuden lisäämisen että kampanjoiden kustannusten nousun hillitsemiseen. Toimikunnan enemmistö esittää muun muassa  kuntavaaleihin 20 000 euron ja eduskuntavaaleihin 100 000 euron kampanjakattoa. Kampanjakattojen lisäksi vaalirahoitustoimikunta velvoittaisi ehdokkaat pitämään kampanjatiliä. Puutteellisten vaalirahoitusilmoitusten täydentämiseen voitaisiin käyttää uhkasakkoa. Toimikunnan lakiehdotus rohkaisee myös ehdokkaita kertomaan budjeteistaan ennen vaaleja. Vaalirahoitusta ehdotetaan myös helpotettavaksi pienten lahjoitusten vastaanottamiseksi esimerkiksi nettisivujen kautta.

- Rahoituskatto karsisi muutamat ylisuuret kampanjat, ja lisäisi siten demokratian toimivuutta. Haavisto toteaa. Vihreillä oli valmiutta laskea kampanjakattoa vielä alemmaksi.

- Suomessa henkilövaalijärjestelmä tuo yksittäiselle ehdokkaalle paljon vastuuta ja suuret kulut omasta kampanjastaan. Maissa, joissa on listavaali, puolue maksaa pääosan kampanjoinnista. Suomen vaalijärjestelmä on vaarassa tulla ehdokkaille liian kalliiksi, ja siksi kampanjakattoja tarvitaan. Kunnallisvaaleissakin joku teki 50 000 euron kampanjan – onko siinä enää mitään järkeä?, Haavisto kysyy. Hän  varoittaa, että kampanjakulujen noustessa suhteettoman suuriksi riippuvuus ulkopuolisista rahoittajista poliitikoilla kasvaa.

Vaalirahoitustoimikunnan ehdotus jätetään oikeusministeri Braxille tiistaina 27.1.2009. Lauri Tarastin johtaman vaali- ja puoluerahoitustoimikunnan ensimmäinen mietintö koskee vaalirahoituslainsäädännön muutostarpeita. Toimikunta jatkaa työtään vielä puoluerahoituksen avoimuuden lisäämiseksi.