— Suvi Reijonen

Hautala Fennovoiman hakemuksesta: Ydinvoima romuttaa "viherkaulustyöpaikkojen" syntyä

Fennovoiman jätettyä tänään ydinvoimalahakemuksensa kansanedustaja Heidi Hautala muistuttaa, että edellinen ydinvoimapäätös käytännössä pysäytti uusiutuvan energian lisärakentamisen ja energian käytön tehostamisen. Yhä viivästyvässä Olkiluoto3:ssa kaikki rakentamisaikaan ja -organisaatioon liittyvät toiveet ovat romuttuneet ja rakentamisaikaiset työpaikat ovat valuneet ulkomaille.

- Ydinvoimaan suuntautuminen johtaa suomalaiset supistuvan teknologioiden markkinoille ostajiksi ja ranskalaisten teollisuusmannekiineiksi. Erityisesti finanssi- ja talouskriisin keskellä energiaponnistelut on nyt keskitettävä uusiutuviin energialähteisiin sekä energian käytön tehostamiseen.

- Maailmalla keskustellaan vahvasti "Green New Dealista" -talouskriisin ja ilmastokriisin ratkaisuna samalla kertaa. EU:n energia- ja ilmastopaketti merkitsee vahvaa signaalia siihen, että nyt Suomessa kannattaa unohtaa lisäydinvoima ja lähteä mukaan uuden energiatekniikan kasvaville markkinoille myyjiksi ja suomalaisten työllistäjäksi. Tuulivoima on tämän hetkisessä tilanteessa yksi harvoista aloista, joka nykyisessä taantumassa edelleen kasvaa, Hautala huomauttaa.

- Ydinvoima romuttaa suomalaisten "viherkaulustyöpaikkojen" syntyä. Näyttää myös vahvasti siltä, että sähkönkulutus kääntyy metsäteollisuuden rakennemuutoksen myötä laskuun tai ainakin pysähtyy. Tällöin uudet voimalahankkeet tarkoittavat sähkön vientiä. Suomalaisille jäisivät jätteet ja pahimmassa tapauksessa myös säteilevät uraanilouhokset, joiden valtauksia on viritteillä eripuolilla maata, Hautala sanoo.

- Ydinvoiman riskit ovat ennallaan ja jopa korostuvat terrorismiuhkien myötä. Ydinjäteongelma on maailmassa ratkaisematta, sanoo Hautala.