— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus Kela-maksun poiston kattamisesta: Kunnallisveron perusvähennystä on korotettava reippaasti

Vihreiden puoluehallitus on huolissaan Kela-maksun poiston jättämästä aukosta sosiaaliturvan rahoitukseen. Puoluehallitus katsoo, että vajeen kattaminen elinkeinoelämältä pääosin kerättävillä ympäristö- ja energiaverojen korotuksilla on toivottavaa.

- Vihreiden ajama ekologinen verouudistus etenee nyt aimoharppauksen. Kelamaksun poiston kattaminen ympäristöveroilla ei onnistu yhdestä lähteestä vaan edellyttää verojen palettia, jonka on sisällettävä ainakin windfall-veron käyttöönottaminen, korostaa Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Puoluehallitus muistuttaa, että ympäristöverojen korotukset voivat tulla osaltaan myös kaikkein köyhimpien maksettavaksi esimerkiksi sähkö- tai polttoainelaskussa, ja siksi heidän perusturvansa taso tulee turvata.

- Kelamaksun poistoa ei saa maksattaa kaikkein köyhimmillä. Siksi ratkaisun yhteydessä on otettava uudelleen tarkasteluun myös kunnallisveron perusvähennyksen korotuksen taso. Perusvähennystä on tarvittaessa voitava korottaa vuoden 2010 sovittua 2000 euroa suuremmaksi, muistuttaa Cronberg.

Kaikkein pienimpien tulojen varassa elävien ihmisten asemaa voidaan kohentaa  keventämällä verotusta, joka ulottuu myös perusturvaan. Kunnallisveron perusvähennys on tämänkaltainen sosiaalinen veronkevennys.

Puoluehallitus muistuttaa, että perusturvan parantaminen on erityisen tärkeää tilanteessa, jossa yhä useamman arvioidaan jäävän työttömäksi lähiaikoina.

Puoluehallitus on tyytyväinen siihen, että hallituksen lisätalousarvioesitys sisältää paljon Vihreille tärkeitä elementtejä. Rahaa lisätään homekoulujen ja -päiväkotien korjaukseen, joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen hankkeisiin sekä ratoihin. Myös vuokra-asunto- ja korjausrakentaminen saa esityksen myötä merkittävästi lisää rahaa.