— Suvi Reijonen

Hyvinkääläinen Mikko Airto Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi

Vihreiden puoluehallitus on valinnut 36-vuotiaan hyvinkääläisen Mikko Airton eurovaaliehdokkaaksi. Airto on maahanmuuttajien valmistavan luokan opettaja, Hyvinkään ympäristölautakunnan jäsen ja kaupunginhallituksen varajäsen. Hän on mukana myös Vihreiden Strategia 2015 -työryhmässä. Koulutukseltaan Airto on kasvatustieteiden maisteri.

Airto kuvailee poliittisia tavoitteitaan näin:

”Direktiivejä, kaupunkien mukaan nimettyjä sopimuksia sekä ovia ja ikkunoita, jotka ovat joko liian kiinni tai liian auki. Euroopan Unioni ei tunnu kovin konkreettiselta. Jokainen osaa mantran, että suuri osa kansallisesta lainsäädännöstä on EU-direktiivien sanelemaa. Myös huippukokoukset ovat tuttuja. Niissä etsitään päätöksille sellaista kompromissia, jonka kaikki jäsenmaat voivat hyväksyä.

Mitä yhteyttä noilla lautasleikki-illallisilla on sen kanssa, kun kävelen töistä kaupan kautta räntäsateessa kotiin ja matkalla maitopurkin terävä yläreuna viiltää biomuovikassiin aukon, josta ruuat putoavat jalkakäytävälle? Joku yhteyshän niillä olisi syytä olla, kun demokraattisten instituutioiden idea on olla hyödyllisiä niille ihmisille joita varten moiset systeemit rakennetaan.

Viime eurovaalien aikaan etsin omaa ehdokasta. Löysin yhden, joka puhui hallintotieteen käsitteiden sijaan mansikoista ja kermavaahdosta. Kuinka politiikan tavoitteena on mahdollistaa meille ihmisille, toinen toisillemme, enemmän niitä hetkiä, joina saamme nauttia mansikoista ja kermavaahdosta lämpimänä kesäiltana meille tärkeiden ihmisten seurassa.

Poliittiseen puheeseen täytyy niin nousu- kuin laskukaudella mahtua puhe onnesta, rakkaudesta, haaveista ja unelmista.

Me elämme epävarmaa aikaa. Epävarmuus johtaa levottomuuteen ja levottomuus tuntuu helposti pelottavalta. Ja kuten Yoda viisaasti lausui: "Pelko johtaa kiukkuun. Kiukku johtaa vihaan. Ja viha johtaa kärsimykseen."

Noin 80 vuotta sitten elettiin samanlaisia aikoja kuin nyt. Talous sukelsi, työpaikkoja hävisi. Moni muistaa, että tuolloin nousi näkemyksiä, joiden mukaan ongelman aiheuttivat ihmiset, jotka olivat erilaisia. Loogisesti ajateltiin, että ongelma ratkeaa, jos noista erilaisista ihmisistä päästään eroon.

Onneksi olemme nyt viisaampia. Onneksi ymmärrämme, kuinka tärkeää on riemuita erilaisuudesta ja että yhdistämällä erilaiset kulttuurimme, kielemme, ajattelutapamme ja elämäntapamme olemme vahvempia ja parempia, kyvykkäämpiä ratkaisemaan ne haasteet, jotka on ratkaistavana.

Levottomuuden myrsky pitää levollisesti tyynnyttää. Tarvitaan rauhaa ja vakautta. Tarvitaan ihmisiä, joiden mielestä onni mahtuu Eurooppaan.

Airton kuva on ladattavissa verkosta osoitteesta:
www.vihreat.fi/media

Lisätietoja muista Vihreistä eurovaaliehdokkaista:
www.vihreat.fi/eurovaalit