— Suvi Reijonen

Laturi valtuuskuntapuheessa: Eurovaalien äänestysaktiivisuudesta syytä olla huolissaan

Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi totesi puheessaan, että Euroopan parlamentin vaalit ovat Vihreille vähintään yhtä merkittävät vaalit kuin eduskuntavaalit. Euroopan parlamentin valta on viimeisten vuosien aikana kasvanut ja yhteispäätösmenettelyn asema on korostunut.

- Miksi me Vihreät haluamme kasvattaa Unionin valtaa? Siksi, että suurille ongelmille, kuten ilmastonmuutokselle tai finanssikriisille, ei voida löytää ratkaisua kansallisella politiikalla. Tulemme eurovaalikampanjan aikana osoittamaan, että Vihreillä on osoittaa tie ulos ilmasto- ja talouskriisistä. Viime viikonlopun suurten jäsenmaiden tapaaminen osoitti Laturin mukaan jälleen kerran, miksi parlamentin valtaa tulee kasvattaa hallitustenvälisen toiminnan sijaan.

- Olen täysin samaa mieltä kuin ulkoministerimme Alexander Stubb siitä, että tällaiset, epäviralliset suurten maiden kokoukset, joissa yritetään päättää unionin asioista ovat myrkkyä pienille jäsenmaille ja unionin yhtenäisyydelle. Vahva parlamentti on pienen jäsenmaan ja eurooppalaisten kansalaisten etu, Laturi painotti.

Laturi pitää huolestuttavana, että eurovaalien äänestysaktiivisuus on ollut Suomessa niin alhainen.

- Pahasti pelkään että äänestysaktiivisuus jopa laskee näissä vaaleissa. Syitä tähän on monia. Itse pidän keskeisenä sitä, että äänestäjät eivät tiedä mistä he äänestävät. Tämä johtuu, ainakin osittain, siitä, että Euroopan parlamentin asiat eivät pääse samalla tavalla esiin mediassa kuin kotimaan politiikka. Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa Eurooppa-politiikka ei kiinnosta kansalaisia ja siten ei myöskään tiedotusvälineitä, ja tämä kierre vahvistaa itseään. Toivon, että suomalainen media ottaa eurovaalit vakavasti.

Laturi painotti, että tarvitsemme vahvan vision siitä mihin olemme menossa.

- Nyt tuntuu siltä, että suurta visiota ei ole sen enempää EU:ssa kuin Suomessa. Oletetaan, että paluu taantumasta tapahtuu samaan tilanteeseen, kuin mistä siihen mentiin. Taantuma ja luova kaaos on nähtävä mahdollisuutena siirtymisessä uuteen talouteen. Vihreät tulevat esittämään, mikä on meidän visiomme kohti uutta taloutta jolla vastaamme 2020-luvun haasteisiin.

Vihreille on talous- ja ilmastokriisinkin olosuhteissa keskeistä myös se, että Euroopan unioni pitää kiinni perimmäisistä tavoitteistaan: rauha, vakaus, turvallisuus, hyvinvointi. Tämän tulee koskea kaikkia, riippumatta siitä, missä unionin maassa sattuu asumaan, tai mistä unioniin on sattunut tulemaan.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa