— Suvi Reijonen

Puoluesihteeri Panu Laturin puheenvuoro valtuuskunnassa 28.2.2009

Hyvä puoluevaltuuskunta

Meille Euroopan parlamentin vaalit ovat vähintään yhtä merkittävät vaalit kuin eduskuntavaalit. Euroopan parlamentin valta on viimeisten vuosien aikana kasvanut, ja yhteispäätösmenettelyn asema on korostunut. Lisäksi parlamentin valta tulee kasvamaan, kuten vihreät ovat halunneetkin, kun Lissabonin sopimus, toivottavasti, astuu voimaan.

Miksi me Vihreät haluamme kasvattaa Unionin valtaa? Siksi, että suurille ongelmille, kuten ilmastonmuutokselle tai finanssikriisille, ei voida löytää ratkaisua kansallisella politiikalla. Tulemme eurovaalikampanjan aikana osoittamaan, että Vihreillä on osoittaa tie ulos ilmasto- ja talouskriisistä.

Konkreettisten ratkaisujen lisäksi tarvitsemme vahvaa yhteistyötä. Euroopan unioni on Suomelle tärkein yhteisö, jonka avulla voimme näitä asioita ratkoa. Parlamentti on se elin unionissa, jossa eurooppalaisella kansalaisella on suurin vaikutusmahdollisuus.

Viime viikonlopun suurten jäsenmaiden tapaaminen osoitti jälleen kerran, miksi nimenomaan parlamentin valtaa tulee kasvattaa hallitustenvälisen toiminnan sijaan. Olen täysin samaa mieltä kuin ulkoministerimme Alexander Stubb siitä, että tällaiset, epäviralliset suurten maiden kokoukset, joissa yritetään päättää unionin asioista ovat myrkkyä pienille jäsenmaille ja unionin yhtenäisyydelle. Vahva parlamentti on pienen jäsenmaan ja eurooppalaisten kansalaisten etu.

Tämän vuoksi on huolestuttavaa, että eurovaalien äänestysaktiivisuus on ollut Suomessa niin alhainen. Pahasti pelkään että äänestysaktiivisuus jopa laskee näissä vaaleissa. Syitä tähän on monia. Itse pidän keskeisenä sitä, että äänestäjät eivät tiedä mistä he äänestävät. Tämä johtuu, ainakin osittain, siitä, että Euroopan parlamentin asiat eivät pääse samalla tavalla esiin mediassa kuin kotimaan politiikka. Tämän huomasin varsinkin kun muutin Brysselistä takaisin Suomeen, ja yritin suomalaisen median kautta seurata sitä mitä parlamentissa tapahtuu ja mitä siellä on menossa juuri tällä hetkellä. Tämä on käytännössä mahdotonta. Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa Eurooppa-politiikka ei kiinnosta kansalaisia ja siten ei myöskään tiedotusvälineitä, ja tämä kierre vahvistaa itseään. Toivon, että suomalainen media ottaa eurovaalit vakavasti. Olen siinä ymmärryksessä, että esimerkiksi televisiokanavat eivät juurikaan aio vaaleja noteerata. Jos tämä pitää paikkansa, jättää media tässä työnsä tekemättä.

”Missä EU, sillä ongelma” on kuolleena syntynyt lause. Euroopan unioni on viime vuosina ottanut johtavan aseman ilmastonmuutoksen torjunnassa. Euro on vakauttanut talouttamme nyt käsillä olevassa finanssikriisissä. Ilman euroa olisimme todennäköisesti tilanteessa, jossa valuuttamme kurssi olisi yksi keskeisiä ongelmiamme. EU on viime aikoina osoittanut tosiksi ne odotukset, jotka olemme unionille asettaneet.
Vaikka Vihreät ovatkin hyvin unionimyönteisiä, on unionissa toki paljon parannettavaa. Unionin tulevaisuuden kehittyminen onkin se kysymys, johon näissä vaaleissa tulisi vastata.

Euroopan on noustava Vihreän talouden edelläkävijäksi. Tässä asiassa on otettava mallia Yhdysvalloista ja Barak Obamasta, ja tehtävä tarpeeksi kunnianhimoiset tavoitteet seuraaville vuosille. Esimerkiksi sopii hyvin Obaman tavoite viiden miljoonan uuden työpaikan luomiseksi investoimalla 150 miljardia dollaria seuraavan kymmenen vuoden aikana viiden miljoonan uuden työpaikan luomiseksi.

Tarvitsemme vahvan vision siitä mihin olemme menossa. Nyt tuntuu siltä, että suurta visiota ei ole sen enempää EU:ssa kuin Suomessa. Oletetaan, että paluu taantumasta tapahtuu samaan tilanteeseen, kuin mistä siihen mentiin. Taantuma ja luova kaaos on nähtävä mahdollisuutena siirtymisessä uuteen talouteen. Vihreät tulevat esittämään, mikä on meidän visiomme kohti uutta taloutta jolla vastaamme 2020-luvun haasteisiin.
Vihreille on keskeistä myös se, että Euroopan unioni pitää kiinni perimmäisistä tavoitteistaan: rauha, vakaus, turvallisuus, hyvinvointi. Tämän tulee koskea kaikkia, riippumatta siitä, missä unionin maassa sattuu asumaan, tai mistä unioniin on sattunut tulemaan.

Eduskuntaryhmämme puheenjohtaja Anni puuttui omassa puheenvuorossaan tärkeään asiaan. Kysymykseen maahanmuutosta. Maahanmuutto on välttämätöntä Suomelle ja tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa. Ei pelkästään täyttämään työvoimakapeikkoja, mutta myös vahvistamaan osaamistamme ja luomaan uusia innovaatioita ja uudenlaista ajattelua, josta voivat kummuta tulevaisuuden uudet suuret ideat.

En pysty jakamaan Timo Kallin huolta ”käsiinräjähtäneestä maahanmuutosta”, ja haluaisin tietää missä tätä Suomessa tapahtuu. En myöskään pysty jakamaan ministeri Väyrysen ajatuksia. (Lainaus verkkolehti Apila) ”- Ajatukseni on, että olisi järkevämpää edesauttaa sitä, että sellainen työ, jolle Suomessa ei ole tekijöitä, siirtyisi muualle. Eli ettemme tietoisesti ryhtyisi edistämään laajamittaista työperäistä maahanmuuttoa, sillä siihen liittyy omia ongelmia”. Haluaisin kysyä  onko keskustapuolueen kanta se, että mummot ja vaarit viedään Keminmaalta hoitoon esimerkiksi Filippiineille. Tai työvoimapulan takia Keminmaan kuuluisa tanssipaikka siirretään Rio De Janeiroon.
Lopuksi haluan toivottaa voimia Timo Soinille siinä, että hän pystyy pitämään rasismin poissa perussuomalaisista. Uskon, ja toivon että Timo on tässä tosissaan. Pidä Timo homma kurissa. Ja valitse ehdokkaasi tarkoin.