— Suvi Reijonen

Turkulainen Elina Rantanen Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi

Vihreiden puoluehallitus on nimennyt turkulaisen valtiotieteiden maisterin Elina Rantasen eurovaaliehdokkaaksi. 29-vuotias Rantanen työskentelee Turun yliopiston lääketieteellisen genetiikan osastolla väitöskirjatutkijana ja projektitutkijana. Hän on kaupunginvaltuutettu ja  Turun kulttuurilautakunnan puheenjohtaja sekä Vihreän liiton valtuuskunnan jäsen.

- EU:n tasolla voidaan tehdä vaikutuksiltaan laajoja ja merkittäviä päätöksiä kestävämmän maailman hyväksi. Olen ehdokkaana europarlamenttivaaleissa, koska minulle vihreyden ydin on juuri siinä, että tehdään päätöksiä, jotka vaikuttavat muuallakin kuin omalla takapihallamme ja muulloinkin kuin omana elinaikanamme, Rantanen sanoo.

- Minun EU:ni on vahva ja oikeudenmukainen kansainvälinen toimija, joka ajaa hyvinvoinnin ja vaurauden tasaisempaa jakautumista maailmassa ja torjuu ilmastonmuutosta sitoutumalla tiukkoihin päästövähennyksiin. Haluan EU:n olevan aktiivinen työ- ja perhe-elämän tasa-arvon edistämisessä: sen on luotava säännöt vanhemmuuden kustannusten jakamisesta kaikkien työnantajien kesken ja ajettava naisten määrän lisääntymistä yritysten ja politiikan johtotehtävissä.

- Kesäni saaristossa viettäneenä varsinaissuomalaisena haluan myös, että Itämeren tervehdyttämiseksi tehdään EU:ssa hartiavoimin töitä. Erityisesti näiden asioiden puolesta työskentelisin EU-parlamentin jäsenenä, Elina Rantanen kuvailee poliittisia tavoitteitaan.

Elina Rantasen kuva on ladattavissa verkossa:
www.vihreat.fi/media

Lisätietoja muista Vihreistä eurovaaliehdokkaista