— Suvi Reijonen

Vihreät vaativat aikalisää ydinvoimapäätökselle

- Sähkönkulutuksessa nähtävä rakennemuutoksen vaikutus

Vihreät vaativat aikalisää ydinvoimakeskusteluun, koska arvioita tulevasta sähkön kulutuksesta osataan tehdä vasta kun talouden taantumasta on päästy ja ollaan lähempänä normaalia tilannetta. Suomen elinkeinorakenne voi näin suuren taantuman jälkeen olla erinäköinen kuin taantumaan mentäessä. Muutokset näkyvät silloin varmasti myös sähkönkulutuksessa.

Esimerkiksi hallituksen ilmasto- ja energiastrategia lähtee sähkönkulutuksen kasvusta. Olettama on osoittautunut jo nyt vääräksi metsäteollisuuden pysyvän rakennemuutoksen myötä.

- Vasta taantuman jälkeen nähdään, mikä nykyisissä sähkön kulutusluvuissa on taantuman, mikä pysyvämmän rakennemuutoksen vaikutusta. Suomi on nyt liian ison muutoksen silmässä, jotta tämän päivän tiedolla voitaisiin tehdä tarpeeksi valistuneita arvauksia sähkön kulutuksesta vuoden 2020 jälkeen, Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg sanoo.

Hallitus on lähtenyt siitä, että Suomi ei rakenna ydinvoimaa viedäkseen sähköä ulkomaille. Päätös lisäydinvoimasta on tehtävä tältä pohjalta.

Vihreiden mielestä nyt on oikea aika aloittaa rivakat toimet kotimaisen uusiutuvan energian tuotannossa sekä energiansäästössä ja energiatehokkuudessa.