— Tanja Remes

Hassi ihmettelee Vanhasen ristiriitaista geenimuuntelulinjaa

Europarlamentin ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Satu Hassi ihmettelee pääministeri Matti Vanhasen ristiriitaista linjaa ruoan geenimuuntelun suhteen.

Hassi toteaa, että Helsingin Sanomien haastattelussa 15.2. Vanhanen visioi Suomea kymmenen vuoden päästä. "Tässä Vanhasen visiossa 'Suomi on säilynyt geenimuuntelusta vapaana alueena'", muistuttaa Hassi. "Jos tämä on pääministerin linja, niin olisi luullut Suomen myös EU:n ministerineuvostossa puolustavan jäsenmaiden oikeutta kieltää geenimuunneltujen lajikkeiden viljely alueellaan. Mutta Suomi toimi kuitenkin eilen ministerineuvostossa aivan päinvastoin", arvostelee Hassi.

"EU:n komissio on esittänyt, että Unkari ja Itävalta pakotettaisiin sallimaan USA:ssa kehitellyn GM-maissin viljely. EU-maiden ympäristöministerit päättivät eilen hylätä komission ehdotuksen, eli tukea Unkarin ja Itävallan oikeutta pysyä geenimuuntelusta vapaina maina. Vain Britannia, Hollanti, Ruotsi, Suomi ja Viro sekä EU-komissio olisivat halunneet pakottaa Unkarin ja Itävallan sallimaan geenimuunnellun maissin viljelyn", selvitti Hassi.

"Kuinka Vanhanen kuvittelee Suomen voivan pysyä itse geenimuuntelusta vapaana, jos Suomen hallitus samanaikaisesti EU-päätöksenteossa haluaa pakottaa jäsenmaita sallimaan geenimuunneltujen lajikkeiden viljelyn vastoin kyseisten maiden hallitusten ja kansalaisten tahtoa", ihmettelee Hassi.

"Muutama vuosi sitten Vanhanen ja myös ministeri Anttila vaativat merkitsemään GM-merkinnällä sellaisten eläinten lihan, joille on syötetty geenimuunneltua rehua. Mielipidetiedustelujen mukaan suomalaisten valtaenemmistö tuki tätä vaatimusta", muistutti Hassi. "Sen jälkeen Vanhanen ja Anttila ovatkin olleet asiasta hyvin hiljaa. Juuri nyt on käsittelyssä EU:n uuselintarvikeasetus, johon tämä vaatimus voidaan saada", selvitti Hassi.

"Europarlamentin ympäristövaliokunta tukee sitä, mitä Vanhanen ja Anttila pari vuotta sitten vaativat, eli että GM-merkinnällä tulee varustaa myös eläintuotteet, jotka ovat peräisin GM-rehulla ruokituista eläimistä", jatkoi Hassi. "Mutta mikä Suomen hallituksen linja oikeasti on tässä asiassa", Hassi kysyi. "Onko Suomen linja se, että pääministeri puhuu kauniita mutta kun ministerineuvostossa tehdään varsinaisia päätöksiä, hallitus toimiikin aivan päinvastoin", Hassi tivasi.

Lisätietoja: avustaja Anne Hildén gsm +32 47 373 5136