— Tanja Remes

Hassi: Toivon Vanhasen ja Anttilan pitävän sanansa geenimuuntelumerkinnästä

Tänään Euroopan parlamentin täysistunto äänesti uuselintarvikeasetuksesta ja kannatti sitä, että geenimuunnellulla rehulla ruokittujen eläinten tuotteet pitää merkitä.

Satu Hassi kommentoi tulosta:

"Olen todella iloinen, kun Euroopan parlamentti tuki sitä, että geenimuunnellulla rehulla ruokittujen eläinten tuotteet, siis maito, munat ja liha, pitää merkitä. Tätähän kannattaa valtaosa suomalaisista.

Samaa vaativat toissa kesänä myös Suomen pääministeri Vanhanen sekä maa- ja metsätalousministeri Anttila. Nyt käsittelyssä oleva EU-asetus tarjoaa tilaisuuden saada EU-direktiiviin vaatimus tarjota kuluttajille totuudenmukainen tieto ruokinnasta geenimuunnellulla rehulla. Toivon, että Vanhanen ja Anttila ovat sanansa mittaisia eli että Suomen hallitus tukee EU:n ministerineuvostossa parlamentin linjaa GM-rehuruokintamerkinnästä eläintuotteisiin.

Eurooppalaiset kuluttajat kaihtavat geenimuunneltua ruokaa, ja koska geenimuunnelluista kasveista tuotettu ruoka pitää merkitä, sitä ei kaupoista juurikaan löydy. Sen sijaan rehun kohdalla on ammottava porsaanreikä, joka on salakuljettanut geenimuuntelun ruokapöytiimme.  Euroopassa käyttetävästä rehusta suuri osa tuodaan muualta maailmasta. Erityisen suuri on tuontiriippuvuutemme soijasta, jonka tuottajamaissa kuten Brasiliassa ja Argentiinassa, geenimuuntelun osuus on suuri. Eurooppalaisilla on oikeus tietää, tukevatko he syömänsä maidon, munien ja lihan kautta ylikansallista geenimuuntelubisnestä. On siksi aika ulottaa geenimuuntelumerkintä myös eläintuotteisiin.

Olen hyvin iloinen myös parlamentin tuesta sille, että nanomateriaaleja ei saa käyttää ruoan lisäaineina ilman erillistä riskinarviointia. Nanomateriaaleihin saattaa liittyy vakavia terveysuhkia, eikä niitä tule lisätä ruokiin ilman perusteellisia selvityksiä."

Parlamentti haluaa myös kieltää kloonattujen eläinten kasvatuksen lihantuotantoa varten. "Se on perusteltua, tuottaahan kloonaus usein eläimille suurta tuskaa."