— Katja Alvoittu

Sinnemäki ja Urhonen: Taantuma ei saa vaarantaa vammaisten ihmisoikeuksia

Uudella ohjelmalla tavoiteltava vammaisten yhdenvertaisuuden vahvistamista

Valtiolla ja kunnilla on ollut haluja jäädyttää kaikki uudet resursseja vaativat tehtävät kunnes talouden taantuma hellittää. Uusi vammaislaki, joka turvaa vammaisten oikeuden henkilökohtaiseen avustajaan, astuu voimaan syksyllä.

– Taantuma vaatii tarkkaa taloudenpitoa ja niukat lisäresurssit on suunnattava niitä eniten tarvitseville. Tähän ryhmään kuuluvat henkilökohtaista avustajaa tarvitsevat vammaiset. Tie henkilökohtaisen avustajan saamiseksi vammaispalvelulakiin on ollut pitkä ja on nyt aika panna laki täytäntöön, totesi Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki eduskuntaryhmän ja Vihreiden vaivaisten seminaarissa eduskunnassa.

Vihreiden vaivaisten puheenjohtaja Amu Urhonen kommentoi seminaarissa uuden vammaisohjelman laatimista. Yksi suuri kysymysmerkki on tässäkin se, kuinka valtakunnalliset linjaukset jalkautetaan kuntiin.

– Vammaisten kohtelu riippuu Suomessa vieläkin valitettavan pitkälle siitä, missä he sattuvat asumaan. Jo se, kuka luetaan vammaiseksi, vaihtelee kunnittain.

Urhonen kiirehtii Suomea ratifioimaan YK:n sopimuksen vammaisten oikeuksista. Sopimus on allekirjoitettu, mutta sen ratifiointi on viivästynyt, koska Suomi ei täytä kaikkia sopimuksen kohtia.

– Viivytyksen taustalla on mm. kehitysvammaisten pakkotoimenpiteet, joista tulisi päästä eroon. Kehitettävää löytyy myös tietotekniikan esteettömyydestä.