— Suvi Reijonen

Sumuvuori toivoo puolueilta aktiivisuutta vaalirahoituksen julkistamisessa

Jo eurovaaleissa käyttöön vaalipiirikohtaiset kampanjakattosopimukset

Vihreät ovat tyytyväisiä vaalirahoituksen avoimuuden lisääntymiseen. Rahoituksen julkisuus estää poliittista korruptiota, edistää ehdokkaiden tasa-arvoisuutta kampanjoinnin mahdollisuuksissa ja hillitsee kampanjakulujen kasvua.

- Hallitus ja kaikkia puolueita edustava vaalirahoitustoimikunta ovat toimineet ripeästi. Uusi vaalirahoituslaki on käsittelyssä jo nyt, ja näin eduskunnan päätökset voivat vaikuttaa jonkin verran jo eurovaalien rahoitukseen, kansanedustaja ja vaalirahoitustoimikunnan varajäsen Johanna Sumuvuori sanoo.

Oikeusministeri Brax on sisällyttänyt esitykseen puolueiden vapaaehtoisen mahdollisuuden sitoutua kampanjakattoihin vaalipiireittäin.

- Vihreät toivovat, että tämä ei jää vain toivomukseksi, vaan että siitä tulee vallitseva käytäntö, jota myös tiedotusvälineet seuraavat. Me Vihreät kutsumme muut puolueet mukaan sopimaan vaalirahakatosta jo ensi kesän eurovaalien osalta.

Vihreät kannattavat myös puolueiden rahoituksessa mahdollisimman suurta avoimuutta.

- Seuraava askel uudistustyössä on puoluerahoituksen avaaminen. Tämä lisäisi läpinäkyvyyttä ja sitä kautta äänestäjien luottamusta demokratiaan, Sumuvuori sanoo.