— Suvi Reijonen

Hassi valtuuskunnassa: Vaikka kansalaisten silmä ei valvoisi europarlamenttia, lobbarien silmä valvoo

Suomessa aika moni tuntuu pitävän EU:ta taikatuuttina, josta tupsahtelee jonkin mystisen automatiikan ennalta määräämiä päätöksiä. Todellisuudessa päätöksistä käydään ankaraa vääntöä ja poliittiset vastakkainasettelut ovat jyrkkiäkin, Satu Hassi totesi valtuuskuntapuheessaan.

- Erittäin usein asetelma on bisneslobbarit vastaan ympäristön tai terveyden suojelu tai kuluttajien edut. Vaikka median ja kansalaisten silmä ei valvoisi päätöksiä, lobbarien silmä takuuvarmasti valvoo. Vaikka kansalaiset eivät osaisi kysyä meppien äänestyskäyttäytymisen perään, bisneslobbarit osaavat.

- Silloin, kun vastakkain ovat bisneslobbarit vastaan ympäristönsuojelu tai kuluttajien edut, Europarlamentin oikea laita seuraa usein firmalobbareita. Oikeistossa monet tuntuvat ymmärtävän suorastaan tehtäväkseen ajaa kuhunkin lakiin bisneksen lobbaamia asioita, elintarvikelainsäädäntöön elintarvikebisneksen, autojen päästörajoja koskeviin lakeihin autoteollisuuden, kemikaalilakeihin kemianteollisuuden, pankki- ja finanssilakeihin pankkien, ilmastolakeihin energiavaltaisen teollisuuden tavoitteita ja niin edelleen.

Eurooppalainen linjaero, josta Suomessa puhutaan hyvin vähän, on arvoliberalismi vastaan arvokonservatismi.

- Europarlamentin linjaerot tällä akselilla ovat jyrkkiä. Arvokonservatiiveja löytyy paljon EPP-ryhmästä, johon Suomen kokoomuslaiset kuuluvat, vähemmän liberaaleista, tuskin lainkaan vasemmistosta ja vihreistä ei yhtään. Pikkuryhmissä, joiden vaalikampanjoiden pääpointti on EU-vastaisuus, selvä enemmistö tukee arvokonservatiiveja.

- Toivonkin, että suomalaiset ottavat selvää todellisuudesta vaalilauseiden takana, eli siitä miten eri poliitikot ja poliittiset ryhmät ovat Europarlamentissa toimineet. Muuten voi käydä niin, että esimerkiksi Suomen edun tai suomalaisuuden puolustamisen nimissä tuleekin tukeneeksi suomalaisten enemmistölle aivan vieraita arvoja, kuten vähemmistöjen syrjintää, saastuttamisen vapautta ja kuluttajia huijaavan markkinoinnin sallimista.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa: