— Suvi Reijonen

Helsinkiläinen Anna Moring Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi

Vihreiden puoluehallitus on valinnut eurovaaliehdokkaaksi Anna Moringin, 30, Helsingistä. Moringin keskeinen teema vaaleissa on yhdenvertaisuus, joka ei merkitse pelkästään samoja oikeuksia, vaan erilaisuuden täyttä hyväksymistä ja erilaisten lähtökohtien aitoa
tunnustamista.

- Kaikkien eurooppalaisten, etnisyydestä, sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta, on voitava liikkua vapaasti Euroopan Unionin alueella. Tämä edellyttää aktiivista antirasistista politiikkaa, kaikkien perhemuotojen yhdenvertaista tunnustamista sekä sukupuolivähemmistöjen erityistarpeiden tunnistamista. Homo- ja transfobisen viharikollisuuden torjumiseen tarvitaan koko Unionin yhteisiä toimia ja Suomen on oltava eturivissä näitä toimia ajamassa, Moring sanoo.

Euroopan Unionin on Moringin mielestä vahvistettava aktiivista otettaan myös kielivähemmistöjen ja vähemmistökielten aseman turvaamiseksi sekä EU:ssa että lähialueilla. Monikielinen, monikulttuurinen Suomi voi olla aloitteellinen toimija Eurooppalaisessa kielipoliittisessa yhteistyössä.

- Suomen osalta on kiinnitettävä erityistä huomiota elävän kaksikielisyyden ylläpitämiseen sekä saamelaisen kieli- ja kulttuuriperinnön säilyttämiseen. Myös venäjänkielisen väestön asema kasvavana kielivähemmistönä on huomioitava.

Anna Moring on parhaillaan vanhempainvapaalla. Työkseen hän valmistelee väitöskirjaa perheideaaleista Helsingin yliopiston Kristiina-instituutissa. Hän on toiminut mm. Sateenkaariperheet ry:ssä ja Seta ry:n politiikkavaliokunnassa sekä ollut käynnistämässä
perhepolitiikkaan keskittyvää toivottulapsi.com -kampanjaa. Moring on työskennellyt Naisjärjestöt yhteistyössä Nytkis ry:ssä ja Naistutkimus-lehdessä, ja ollut perustamassa Suomen Queer-tutkimuksen Seuraa. Moring on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan edustajiston jäsen.

Moring elää rekisteröidyssä parisuhteessa ja hänellä on kaksi lasta. Hän on puolisoineen myös tuore siirtolapuutarhuri Ruskeasuon siirtolapuutarhassa.

Anna Moringin kuva ladattavissa verkossa osoitteessa: