— Suvi Reijonen

Holopainen ja Järvinen Parikkalassa: Maahanmuuttajien kotouttaminen vaatii lisää resursseja

Turvapaikanhakijoiden kuntapaikkojen puute on edelleen akuutti ongelma. Erityisen vaikeaa on löytää kuntaa, joka ottaisi vastaan yksin tulleita alaikäisiä. Kotouttaminen kaipaa kipeästi lisää resursseja, sillä kuntakorvaukset ovat pysyneet muuttumattomina vuodesta 1993 lähtien.

"Koska kustannustaso on noussut huomattavasti ja kotouttamistoimien ehdotetaan ulottuvan huomattavasti nykyistä laajemmalle ryhmälle, tulisi pakolaisten vastaanotosta maksettavien korvausten tasoa korottaa vastaamaan todellista tarvetta. Korvauksia tulisi nostaa vähintään 50 prosentilla ja rahat tulisi korvamerkitä juuri tähän tarkoitukseen", vaatii eurovaaliehdokas Hanna Holopainen (vihr.).

Suurimmatkaan sopeutumis- ja kotoutumishalut eivät auta, jos tulija uudessa kotimaassa suljetaan yhteiskunnan ulkopuolelle. Maahanmuuttajat ovat arvokas osa yhteiskuntaa ja heidän työpanoksensa tulee olemaan tärkeä, kun eläkepommin purkaminen alkaa.

"Nopeasti käynnistyvä ja tulijan tason mukainen suomen- tai ruotsin kielen opetus on tie maahanmuuttajan kotouttamiseen ja työllistymiseen. Samaan aikaan tulija kaipaa opastusta suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen toimintaan sekä tapakulttuuriin. Jokainen suomalainen voi halutessaan helpottaa maahanmuuttajien kotoutumista. Esimerkiksi täällä Parikkalassa yhdistyksille
ja perheille voisi tarjota mahdollisuutta ryhtyä kummeiksi turvapaikanhakijoille", kansanedustaja Heli Järvinen (vihr.) toteaa.

Eurovaaliehdokas Hanna Holopainen ja kansanedustaja Heli Järvinen vastasivat tänään turvapaikanhakijoiden kysymyksiin Parikkalan alaikäisten turvapaikanhakijoiden tukiasumisyksikössä.