— Suvi Reijonen

Jukka Relander Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi

Helsinkiläinen Jukka Relander on valittu Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi. Relander on 42-vuotias kolumnisti ja juontaja. Hän on Vihreiden varakansanedustaja sekä Vihreän miesliikkeen ja Vihreiden ohjelmatyöryhmän puheenjohtaja.

- Olen vesipuitedirektiivin ystävä, jolle EU ei ole ongelma, vaan ratkaisu. Rahan ja ihmisten vapaan liikkuvuuden lisäksi haluan rajat ylittävää politiikkaa, joka kykenee kaventamaan rahan valtaa, viilentämään ilmastoa ja parantamaan perusturvaa kautta maanosan. Sosiaalisessa Euroopassani minkään väristä kaveria ei jätetä.

Relander arvioi, että eurovaaleista on tulossa mielenkiintoinen rajankäynti vanhan ja uuden välillä.

- Jäsenyysneuvottelut on jo käyty. Olennaisinta olisi jo jättää juupas-eipäs väittely 90-luvulle ja keskustella siitä, minkälaisen Euroopan haluamme.

- Tällä hetkellä EU on hyvää tarkoittava, mutta liian hidas ja liian byrokraattinen koneisto. Eurooppa tarvitsee lisää enemmistöpäätöksiä ja vähemmän hallitusten välistä yksimielisyyttä. Jos parlamentti saa lisää valtaa, myös rakenteet kevenevät, kun kaikkea ei tarvitse valvoa ja hahmotella kieli keskellä suuta.

Relander on naimisissa ja hänellä on yksi lapsi. Hänellä on Master on arts -tutkinto Sussexin yliopistosta.

Vihreiden eurovaaliehdokkaiden valokuvat ovat ladattavissa verkossa:
www.vihreat.fi/media