— Suvi Reijonen

Kirkkonummelainen Flemming Bergh Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi

Vihreiden puoluehallitus on valinnut eurovaaliehdokkaaksi 51-vuotiaan Flemming Berghin Kirkkonummelta. Bergh on varavaltuutettu, yhdyskuntateknillisen lautakunnan varapuheejohtaja ja Kirkkonummen vihreiden puheejohtaja.

Flemming Berghin tärkeimmät teemat vaaleissa ovat ihmisten oikeuksien liberalisoiminen eurooppalaisessa lainsäädännössä, perusturvan kehittäminen Euroopassa sekä Itämeren tervehdyttäminen.

Berghin mielestä avoimen ja yhtenäisen Euroopan ei tule rajoittaa minkään uskonnon harjoittamista, mutta uskontojen ei pitäisi myöskään vaikuttaa lainsäädäntöön.

- Uskonto on monelle ihmiselle valtava voimanlähde eikä sitä tulisi millään tavalla rajoittaa, mutta uskonto ei myöskään saisi ohjata valtion tai kansanyhteisön toimintoja tai lainsäädäntöä, sillä niin toimiessaan se samalla syrjii toisen vakaumusta, Bergh sanoo.

Berghin mielestä talouden taantuman myötä on entistä tärkeämpää kehittää eurooppalaista perusturvamallia.

- Perusturvamallin on taattava jokaiselle Euroopan kansalaiselle vähimmäistulo. Perusturvan myötä kenenkään ei tarvitsisi taloudellisen ahdingon takia lähteä kotimaastaan joko seksiorjaksi rikkaampaan naapurimaahan tai kerjäläiseksi Helsingin kaduille. Lähtökohtaisesti voitaisiin hyödyntää mallia jota Osmo Soininvaara kehitteli sosiaaliministerinä ollessaan.

Itämeri on viimeisten 50 vuoden aikana muuttunut kirkasvetisestä ja lajirikkaasta merestä tunkkaiseksi lätäköksi. Itämeren tervehdyttäminen vaatii laajaa kansainvälistä pelastusohjelmaa, jonka koordinoijana tulisi toimia EU.

- Vain kansainvälisellä ohjauksella on mahdollista saada aikaiseksi riittäviä toimenpiteitä todellisten tulosten aikaansaamiseksi. Kollektiivisella velvoittamisella voidaan asettaa osapuolet tasavertaisesti ponnistelemaan yhteisen asian puolesta syyttämättä ketään erityisesti meremme huonosta kunnosta.

Bergh on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja hän työskentelee konsulttina ja projektipäällikkönä. Hän harrastaa ulkoilua, kalastusta ja metsästystä.

Vihreiden eurovaaliehdokkaiden kuvia mediakäyttöön osoitteessa: