— Suvi Reijonen

Umayya Abu-Hanna Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi

Toimittaja ja kirjailija, Valtion taidemuseon monikulttuurisuusasiantuntuja Umayya Abu-Hanna asettuu ehdolle europarlamenttiin Vihreiden riveissä.

Kampanjan tunnuksena on ”Suomi tarvitsee sinua - Eurooppa ääntäsi - Maailma asennettasi”. Uusi asennoituminen antaa suomalaisen kulttuurin parhaille puolille lisää pontta ja tuo meille tärkeitä arvoja kansainväliselle kentälle. Suomi yksin ei voi muuttaa maailmaa, mutta Euroopan kautta voi. Eurooppa puolestaan tarvitsee suomalaisuuden parhaita puolia: tasa-arvoa ja sen sosiaalisia mekanismeja.

”Teemani on niinkin seksikäs kuin demokraattinen muutos, mitä jotkut kutsuvat monikulttuurisuudeksi, sekä Suomessa että Euroopassa. Monikulttuurisuus liittyy suoraan ympäristö-, turvallisuus-, työllisyys-, talous- ja sosiaalikysymyksiin. Haluan vahvan Euroopan, joka toimii näkyvämmin ja voimakkaammin kaikissa näissä kysymyksissä. Euroopan, jonka sanalla on painoa kansainvälisesti nyt ja tulevaisuuden mahtivaltojen joukossa.”

Globalisoituvassa maailmassa asioita täytyy tarkastella kahdesta näkökulmasta: kokonaisvaltaisesti ja tulevaisuutta ajatellen, Umayya Abu-Hanna sanoo. Länsimaalaisuus ei ole enää yksiselitteisesti tae ainaisesta paremmasta asemasta – muutkin on otettava huomioon.

”Jos ja kun vesi loppuu yhdestä paikasta, se tarkoittaa konflikteja ja sotia, jotka verottavat myös Eurooppaa taloudellisesti ja sotilaallisesti, ja tuo pakolaisia meidän rajoillemme. Ympäristökysymykset eivät ole "pehmeää politiikkaa", kuten ei monikulttuurisuuskaan.”

”Tulevaisuus on meidän painopisteemme. En näe maapallon pelastamista itseisarvona, pallot tulevat ja menevät, mutta arvokasta on elämä itse. Ei ole järkeä elää rauhallisimmassa maailmankolkassa, maailman parhaiten koulutettujen keskellä, alueella, jonne päästäkseen kolmannen maailman ihmiset ovat valmiita kuolemaan, ja katsoa, kuinka oman nuorisomme masennus on maailman huippua. Elämästä pitää ottaa kiinni kunnolla, perkele! Ja kauniisti!

Umayya Abu-Hanna omin sanoin:

"Olen 48-vuotias nainen, syntynyt arabina, israelinpalestiinalaisena ja ollut koko aikuisikäni eli 28 vuotta suomalaisena. Olen yksinhuoltaja 2-vuotiaalle tyttärelle, jolla on kolmen mantereen passit: afrikkalainen, eurooppalainen ja aasialainen. Oikeastaan olemme perhe, joka asuu Suomen pääkaupungissa: äiti tekee tutkimustyötä Valtion taidemuseossa ja aamuisin työmatkallaan työntää tytärtään päiväkotiin, jossa syödään torstaisin hernekeittoa. Äiti haluaa perheelle useammin itse tehtyä ruokaa ja tyttärelle turvallisen kodin. Koti Euroopan Suomessa - maassa, jossa teinit nauravat, myös ihan muuten vaan. Eurooppalainen politiikka on kotimaista politiikkaa."

Umayya Abu-Hanna oli ehdolla myös vuoden 2004 eurovaaleissa ja sai lähes 13 000 ääntä. Hän on toiminut myös kaupunginvaltuutettuna Helsingissä.