— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Lankaliittymien purkaminen ei saa huonontaa kenenkään nettiyhteyksiä

- TeliaSoneran tarjottava kaikille lankaliittymän menettäville yhtä nopea liittymä

Maaseudulle on saatu lankaliittymien avulla toimivat ja kohtuuhintaiset internetyhteydet. TeliaSonera on nyt purkamassa lankaverkkoja, ja siten myös niiden varassa toimivat laajakaistayhteydet joudutaan sulkemaan. TeliaSonera on sitoutunut omien asiakkaidensa osalta siihen, että se ei pura kiinteää verkkoa, mikäli se ei pysty tarjoamaan tilalle yhtä nopeaa yhteyttä. Sitoumus ei kuitenkaan koske niitä, joilla on käytössään TeliaSoneran verkkoa vuokranneen toisen operaattorin liittymä. Tällaisia liittymiä on 5000-8000.

Vihreiden puoluehallitus edellyttää, että valtiollisesta monopolista nykyiseen asemaansa päätynyt yhtiö kohtelee kaikkia lankaverkkonsa käyttäjiä tasapuolisesti, olivatpa nämä suoraan TeliaSoneran tai yhtiön lankaverkkoa vuokranneiden operaattoreiden asiakkaita. Kenenkään lankayhteyttä ei pidä purkaa, mikäli tilalle ei ole tarjota yhtä nopeaa yhteyttä.

Lankaverkkojen tilalle tarjottava @450-yhteys voi olla lankaverkkoa merkittävästi hitaampi, ja sen hinta nousee päätelaitteen, antennin ja liittymismaksun vuoksi useampaan sataan euroon. Purku-uhan alaisia lankaverkkoyhteyksiä on rakennettu julkisin varoin, muun muassa EU:n rakennerahastojen ja maakuntaliitojen tuella.

- Kuluttajien oikeuksien kannalta on ongelmallista, että TeliaSonera pakottaa lankaverkkoa vuokranneiden operaattoreiden asiakkaat selvästi huonomman liittymän käyttäjäksi ja asiakkaalle koituu muutoksesta suuret kulut, painottaa Vihreiden varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi.

- Joissain paikoissa toinen vaihtoehto lankaverkkoyhteyden poistuessa on valokuituyhteys. Sen hinta nousee esimerkiksi Pohjois-Karjalassa, Polvijärven Kuorevaaran kylällä keskimäärin 1500 euroon ja enimmillään jopa 5000 euroon. Kuka kaupunkilainen olisi valmis maksamaan näin paljon toimivasta ja riittävän nopeasta yhteydestä, Kasvi kysyy.

Puoluehallitus toivoo aktiivisempaa poliittista keskustelua ihmisten oikeudesta toimiviin tietoliikenneyhteyksiin.

- Tasa-arvoisen aluepolitiikan kannalta olemme juuri nyt ongelmallisessa vaiheessa. Haja-asutusalueille tarjottu @450-yhteys on niin hidas, että se ei sovellu palveluiden tarjoamiseen. Tästä huolimatta aluepoliittinen keskustelu pyörii vanhoissa teemoissa: silta tai muutaman kilometrin tienpätkä herättää paljon enemmän intohimoja, kuin tuhansien ihmisten jääminen heikkojen tietoliikenneyhteyksien varaan, Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg sanoo.

Kansallisen laajakaistahankkeen myötä tilanne korjaantuu lähivuosina. Vuonna 2015 99 prosenttia asunnoista ja yrityksistä on enintään kahden kilometrin etäisyydellä valokuitu- tai kaapeliverkosta, joka mahdollistaa yhteyden nopeudella 100 megabittiä sekunnissa.

- Yritystoiminnan ja etätyömahdollisuuksien turvaamien kuitenkin edellyttävät, että riittävän nopeat yhteydet pystytään turvaamaan myös muutaman vuoden mittaisella välikaudella, toteaa Cronberg.