— Suvi Reijonen

Cronberg: Eurovaaleissa linjataan Suomen kansainvälinen tulevaisuus

Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Tarja Cronberg arvosteli Eurooppa-päivänä perussuomalaisten EU-linjauksia ja sosiaalidemokraattien puheita viherelvytyksestä.

- Hallituksessa sosiaalidemokraatit ovat muun muassa vastustaneet uusiutuvan energian takuuhintaa. Olisi tietysti hienoa, jos Jutta Urpilaisen johdolla puheet alkaisivat pitää. Tässä vaiheessa näen ne lähinnä keinotekoisen pyhyyden osoituksena ja vaalipuheina, joilla ei ole katetta vaalien välillä, Cronberg sanoi.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soinin kotikaupungissa Espoossa puhunut Cronberg piti hyvänä, että eurovaaleissa on Soinin ehdokkuuden myötä muodostunut kaksi päälinjaa. Perussuomalaiset edustavat ahdasmielistä ja ennakkoluuloista kääntyneisyyttä sisäänpäin. Vihreät taas haluavat luoda avointa eurooppalaista kansanvaltaa.

- Populismi on demokratian välttämätön matkakumppani. Missä kriisi, siellä populismi. Populismi ei kuitenkaan tarjoa ratkaisuja tämän päivän kansainvälisiin kysymyksiin. Vihreillä on vastaukset niin maahanmuuton ongelmiin kuin ilmastonmuutokseenkin. Näitä ei voida ratkaista enää vain kansallisella tasolla, mitä perussuomalaiset esittävät. On löydettävä kansainväliset demokraattiset menettelytavat. Niitä luo esimerkiksi perussuomalaisten vastustama Lissabonin sopimus, joka lisää europarlamentin valtaa, Cronberg sanoi.

Suomi on Cronbergin mukaan saanut paljon EU:lta. Esimerkiksi Soinin kotikaupunki Espoo olisi tuskin vaurastunut yhtä paljon ilman yhteismarkkinoita. Suomella on myös hyvin paljon annettavaa EU:lle. Tasa-arvo olisi Cronbergin mielestä yksi hyvä vientiartikkeli.

- Minusta EU:n nimettyihin toimielimiin, kuten komissio, tuomioistuimet ja komiteat, tulisi maiden esittää aina sekä nais- että miesehdokasta. Muuten nämä tehtävät tuppaavat menemään miehille. Korostan, että en tässä asetu vastustamaan Olli Rehnin nimitystä komissaariksi. Jatkossa tulee aina esittää sekä nais- että miesehdokkaita kaikista maista,
Cronberg vaati.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa